S navršenih godinu dana
počela je tečno da govori. Kada je napunila dve, mogla je da broji do 40 i crta
portrete ljudi koje viđa. Između druge i treće godine, svojim sposobnostima
dodala je recitovanje i čitanje na nivou sedmogodišnjeg deteta. U aprilu je
napunila četiri godine i postala medijska zvezda. Britanska štampa ne prestaje
da bruji o „čudu od deteta“, devojčici po imenu Hajdi (Heidi Hankins).
Hajdi je natprosečno
inteligentna. Njen koeficijent inteligencije (IQ) iznosi 159 – poen manje nego
Ajnštajnov (Albert Einstein) i Hokingov (Stephen Hawking).
Zahvaljujući tome, postala je jedna od najmlađih članica Mense, a mediji su
umesto njenog imena počeli da koriste sintagmu četvorogodišnji genije.
Nameću
se dva interesantna pitanja: (i) Može li se inteligencija pouzdano izmeriti na
tako mladom uzrastu? (ii) Da li natprosečno visok IQ u detinjstvu garantuje
genijalnost u odraslom dobu?
Proročka
moć testova inteligencije
Krajem
80ih i početkom 90ih godina prošlog veka, tim psihologa (Case Western
Reserve University), predvođen Džozefom Fejganom (Joseph Fagan),
testirao je selektivnu pažnju za nove vizuelne podražaje deci staroj između 6 i
12 meseci (uzorak je činilo 61 dete).
U prvom
delu eksperimenta, svakom detetu je, u trajanju od samo nekoliko sekundi,
prezentovana fotografija koju prvi put vidi (na primer, portret deteta). U
drugom delu, ta ista fotografija prikazana je u paru s novom, koju dete ranije
nije videlo. Tokom drugog dela eksperimenta, istraživači mere vreme koje će
dete utrošiti na posmatranje već poznate fotografije.
Test
selektivne pažnje nije isto što i test inteligencije, koji za decu na ovom
uzrastu i ne postoji. Logika iza ovakvog eksperimenta je sledeća:
inteligentnijoj deci brže dosade ponovljeni sadržaji, tako da će ona kraće
posmatrati već viđenu fotografiju.
Ista
grupa istraživača okupila je istu grupu subjekata dve decenije kasnije.
Subjekti su sada imali po 21 godinu, a istraživači su bili u mogućnosti da im
testiraju inteligenciju i prikupe podatke o njihovom školskom i akademskom
uspehu. Najvažnije, bili su u mogućnosti da sve to uporede s rezultatima
testova sprovedenih dvadesetak godina ranije.
Jednostavan test
selektivne pažnje pokazao se zapanjujuće dobrim prediktorom kasnijih kognitivnih sposobnosti i
akademskog dostignuća. Istraživači su izmerili značajnu korelaciju između
rezultata na testu koji su subjekti radili kao bebe s rezultatom koji su na
testu inteligencije postigli dvadeset godina kasnije (.34), kao i s akademskim
uspehom tokom dotadašnjeg školovanja (.32).
Fejganovi
subjekti radili su prvi test inteligencije na uzrastu od tri godine. Pokazalo
se da IQ izmeren u trećoj godini života snažno korelira sa skorom na testu
inteligencije s navršenom 21 godinom (.70). Oba su pak u jakoj korelaciji s
akademskim uspehom na kraju posmatranog perioda (.60 i .70).
Relativnost
koeficijenta inteligencije
Ako
inteligenciju definišemo kao rezultat izmeren na testu inteligencije, tj. IQ,
onda se može reći da između njega i akademskog uspeha postoji visoka
korelacija. Reč je, međutim, o operacionalnoj definiciji, nastaloj usled
potrebe da se inteligencija meri. Šta ova definicija suštinski znači i šta je
tačno koeficijent inteligencije?
IQ nije
ništa drugo do relativni položaj pojedinca (meren u odnosu na celu kohortu, tj.
vršnjačku grupu) u pogledu niza kognitivnih sposobnosti. Šta to znači za Hajdi?
U najkraćem, da je po kognitivnim sposobnostima nadmašila svoje vršnjake. Znači
li to da je ona genije, preciznije, da će biti genije? Nije isključeno da će
biti, ali daleko od toga da je tako nešto sigurno.
Njene
natprosečne sposobnosti svedoče o realnom fenomenu. Njen mozak je umrežen tako
da je čini mašinom za brzo učenje. Hajdi po tome nije jedinstvena. Ima puno
takve dece širom sveta. Njih, međutim, karakteriše još nešto. To što su
natprosečni u jednoj dimenziji, ne znači da će biti natprosečni i u aspektima
koji su u većoj meri determinisani socijalnim i emocionalnim razvojem.
Genijalnost, prema svemu što znamo o kognitivnim sposobnostima čoveka, zahteva
natprosečnost u svim tim komponentama, plus – malo sreće.
Uspeh i
od čega zavisi
Jedinstvena i opštevažeća
definicija uspeha ne postoji. Psiholozi ga uglavnom shvataju kao sposobnost
ostvarenja dugoročnih ciljeva. Nju pak posmatraju kroz dve dimenzije:
motivaciju i volju. Obe su nužan uslov postizanja zacrtanog; samostalno, ni
jedna nije dovoljan uslov za tako nešto.
Ako malo razmislite, sigurno
ćete biti u stanju da se setite nekog cilja koji niste ostvarili uprkos tome
što ste bili jako motivisani. Nedostajala je voljna komponenta. Pojedinac može,
na primer, biti veoma motivisan da smrša, ali će za uspeh biti neophodna i
snaga volje da se odupre iskušenjima ili natera da redovno vežba (samokontrola).
U
kontekstu dece, njihovih kognitivnih sposobnosti i razvoja, kao jedan od
prvorazrednih ciljeva nameće se školski uspeh. Kako ga postići?
Ukoliko
je dete motivisano, a nedostaje mu snaga volje da istraje, stvar se može
popraviti relativno jednostavnim tehnikama učenja održavanja pažnje,
ignorisanja distraktora… Ali, šta ako dete nije motivisano da postigne cilj
koji su definisali roditelji ili nastavnici? U tom slučaju, jaka volja nije ni
od kakve pomoći. No, daleko od toga da je sve izgubljeno.
Bildovanje
motivacije
Na kratak rok, podizanje
motivacije čak je iznenađujuće lako postići. Razvojni psiholog Kalvin Edlund (Calvin
Edlund) to je eksperimentalno dokazao još 1960ih.
Edlund i njegovi saradnici
sastavili su grupu od 79 dece, starosti između pet i sedam i godina, iz nižih
socijalnih slojeva. Deca su podeljena u dve grupe: eksperimentalnu i kontrolnu.
Najpre su sva radila standardni Stenford-Bineov
test inteligencije. Sedam nedelja kasnije, podvrgnuta su sličnom
testu kognitivnih sposobnosti, ali su ovoga puta subjekti iz eksperimentalne
grupe za svaki tačan odgovor dobijali po čokoladnu bombonu.
Na prvom
testu, dve grupe ostvarile su podudaran prosečan IQ. Na drugom, nagrađivana
grupa nadmašila je kontrolnu za 12 poena. Razlika nije zanemarljiva. Ako se ima
u vidu da se prosečnim smatra IQ između 90 i 110, 12 poena puno znače.
Nekoliko
godina kasnije, istraživači sa Univerziteta Južne Floride ponovili su i dodatno
razradili Edlundov eksperiment. Nakon što su svi subjekti uradili standardni
test inteligencije, razvrstani su u tri grupe, i to na osnovu ostvarenog
rezultata. Tako su formirane Grupa visokog IQ (prosek je iznosio 119 poena), Grupa
srednjeg IQ (prosek je iznosio 101 poen) i Grupa niskog IQ (prosek je iznosio
79 poena). U drugoj fazi eksperimenta, prilikom drugog testiranja kognitivnih
sposobnosti, polovina dece iz svake grupe dobijala je čokoladnu bombonu za
svaki tačan odgovor, dok druga polovina dece u svakoj od grupa nije
nagrađivana.
Nagrađivana
deca iz Grupe visokog IQ i Grupe srednjeg IQ nisu popravila rezultat prilikom
drugog testiranja. Međutim, deca iz Grupe niskog IQ koja su za nagradu dobijala
slatkiš, značajno su popravila skor: prosečan IQ za tu podgrupu sada je iznosio
97, što je za 18 poena više nego prilikom prvog testiranja, čime su praktično
premostili jaz koji ih je delio od Grupe srednjeg IQ.
Dve
enigme: inteligencija i motivacija
Opisani eksperimenti naizgled
su veoma jednostavni. Rezultati koje su ispostavili, međutim, bili su i jesu
revolucionarni.
Najpre,
uzdrmali su sam koncept inteligencije i IQ kao njegove mere. Ako je
inteligencija nešto realno i ako IQ predstavlja brojčani iskaz tog nečeg
realnog, kako je moguće da nekoliko čokoladnih bombona može da ima tako snažan
efekat? Zatim, da li deca sa niskim IQ zaista imaju niski IQ? Naime, ako
pogledamo decu iz revidiranog Edlundovog eksperimenta, iz Grupe niskog IQ, ona
su na prvom testiranju ostvarila rezultat od 79, dok je na ponovljenom skor
iznosio 97 poena. Koji je stvaran IQ te dece?
Da li bi
problem demotivisanosti mogao da se reši ukoliko bi škole ili roditelji počeli
da plaćaju deci tačne odgovore, naučene lekcije…? Osim što je ovakvo rešenje
nepraktično, ispostavilo se da je i sama motivacija veoma zagonetan i složen
fenomen, bezmalo kao i inteligencija.
U knjizi „Freakonomics„,
nekoj vrsti kamena-temeljca bihejvioralne ekonomije ili neuroekonomije, njeni
autori, Stiven Levit (Steven Levitt) i Stiven Dabner (Stephen Dubner),
citiraju studiju, izvedenu 1970ih, kojom su istraživači hteli da ispitaju da li
bi mala finansijska nagrada povoljno uticala na doniranje krvi. Kada im se za
krv ponudi novac, pokazao je eksperiment, ljudi su manje spremni da dobrovoljno
daju krv.
Novac
nije uvek motivator
Sredinom
2000ih, harvardski ekonomista Roland Frajer (Roland Fryer) došao je na ideju da
Edlundov eksperiment pretoči u realnost, uz znatno veća ulaganja, razume se.
Čitave mreže javnih škola velikih američkih gradova uključile su se u program
koji je podrazumevao bonuse za nastavnike čija odeljenja poboljšaju rezultate
na testovima znanja; nagrade đacima u vidu besplatnih minuta u mobilnoj
telefoniji ukoliko poboljšaju sopstvene rezultate; bonuse roditeljima đaka u
vidu nižih kamata na kredite ukoliko njihova deca postignu bolje rezultate u
školi…
Ako se
izuzme Dalas, gde su deca poboljšala sposobnost čitanja zahvaljujući tome što
su ih škole plaćale po svakoj pročitanoj knjizi (doduše, poboljšanje je
zabeleženo samo kod dece koja su rođena u SAD i u čijim se porodicama govori
isključivo engleski), Frajerov program bio je veliki promašaj. Poslednji u nizu
neuspeha proglašen je u proleće prošle godine, na nivou grada Njujorka, gde je
na ovakav program potrošeno 75 miliona dolara.
Kako
onda motivisati ljude? Zvuči poražavajuće, ali izgleda da niko ne zna odgovor
na to pitanje.
Tip
ličnosti i motivacija
Deo problema mogao bi se
formulisati na sledeći način: različiti tipovi ličnosti različito reaguju na
različite tipove motivacije. Serijom krajnje jednostavnih, a opet ingeniozno
osmišljenih eksperimenata koje je sprovela tokom 2006, ovaj aspekt problema
motivacije za uspeh sjajno je rasvetlila Karmit Segal (Carmit Segal), tada
postdoktorant na Harvardu, a danas profesor bihejvioralne ekonomije na
Univerzitetu u Cirihu.Da bi ispitala interakciju između tipova
ličnosti i tipova motivacije, Segal je odabrala najjednostavniji zamisliv
kognitivni test, u psihologiji poznat kao test brzine zavođenja („zavođenja“ u
smislu „knjiženja“).
Test se
sastoji iz dva dela:
Ispitanici
najpre dobiju tabelu (slika desno) koja praktično sadrži ključ za rešenje
problema koji će im biti postavljen. Na primer, reč kojoj je pridružen određeni
četvorocifreni broj.
Drugi deo testa sadrži tabelu
(slika ispod), obično lociranu niže na stranici na kojoj je odštampan test, u kojoj
je rečima odabranim iz „ključa“ pridruženo po nekoliko četvorocifrenih brojeva,
a ispitanici u što kraćem roku treba da detektuju *odgovarajući.
Segal je
na raspolaganju imala ogromnu bazu podataka s rezultatima koje su na testovima
brzine zavođenja i standardnim testovima kognitivnih sposobnosti postigle na
hiljade mladih Amerikanaca. Jedan izvor činili su podaci prikupljeni u
Nacionalnoj longitudinalnoj anketi omladine SAD; njome je, 1979. godine,
započeto praćenje uzorka od 12.000 mladih. Drugi izvor činili su rezultati
testova koje regruti rade prilikom odlučivanja o prijemu u vojsku.
Prilikom
odabira statistike kojom će se služiti, Segal je imala na umu sledeće: dok
regrutima od rezultata na testovima kognitivnih sposobnosti zavisi budući
prijem u željenu profesiju, srednjoškolcima i studentima obuhvaćenim
Nacionalnom anketom, koja je pri tom još i bila anonimna, od skora na testovima
nije zavisilo ništa.
Poredeći
rezultate dve grupe subjekata na oba testa (testu brzine zavođenja i
standardnom testu kognitivnih sposobnosti), Segal je došla do sledećeg nalaza:
srednjoškolci i studenti u proseku su imali bolje rezultate na testu
kognitivnih sposobnosti; regruti su, međutim, bili bolji na testu brzine
zavođenja.
Otkud to
da regruti nadmaše studente u ovako jednostavnom zadatku? Segal se pokazala
ingenioznom u tumačenju ovog intrigantnog nalaza: regruti su bili motivisaniji
i uspeli su da se nateraju da posvete pažnju najdosadnijem testu na svetu. Kako
je reč o jednostavnom testu, jača motivacija bila je dovoljna da po rezultatima
nadmaše prosečno daleko obrazovanije vršnjake.
Koristeći
činjenicu da je Nacionalna anketa longitudinalnog karaktera, Segal je otišla
korak dalje. Rezultate koje su subjekti obuhvaćeni studijom postigli na
testovima brzog zavođenja i kognitivnih sposobnosti, 1979. godine kada je
istraživanje započeto i kada su bili studenti, uporedila je s njihovim
primanjima dvadesetak godina kasnije, kada su imali punih 40 godina. Očekivano,
mladi koji su bili bolji na testovima intelektualnih sposobnosti, postali su
zreli ljudi koji bolje zarađuju. Ista pozitivna korelacija važila je, međutim,
i u pogledu testa brzog zavođenja.
Kako to?
Da li uspeh na tržištu radne snage savremene Amerike zaista zavisi od
sposobnosti uparivanja reči s odgovarajućim brojem? Naravno da ne. Štaviše,
Segalova nije ni verovala da su studenti koji su na ovom testu ostvarili bolji
rezultat i realno bili bolji u tom zadatku; samo su se trudili više. Trud, tj.
unutrašnja motivacija koja pokreće čak i kada nema spoljne nagrade, jeste ono
što tržište radne snage vrednuje.
Test brzog zavođenja
kognitivni i razvojni psiholozi administriraju već decenijama. Pre Segalove,
odnosno pre 2006, nikome nije padalo na pamet da se ne radi o testu kognitivne
sposobnosti, već o instrumentu za merenje najvažnije nekognitivne komponente
uspeha – interno motivisanog truda.
(Ne)inteligentna
deca
Vratimo
se deci iz Grupe niske inteligencije. Subjekti iz te grupe u prvom testu
ostvaruju prosečan IQ od 79. Ukoliko za tačne odgovore dobiju nagradu, IQ im
raste na prosečnih 97 poena. Ponovo isto pitanje: Koji je IQ njihova prava
inteligencija?
Moguće
je argumentovati tezu da je njihov realni IQ 97. Test inteligencije, kao i bilo
koji test kognitivne spobosnoti radi se za ograničeno vreme i jedan od faktora
koji utiče na ukupni rezultat jeste motivacija da se u tom kratkom roku pokaže
najbolje; drugim rečima, neophodan je trud. On izostaje kada nema motivacije.
Čokoladne bombone ovu decu nisu učinile inteligentnijom, ali im jesu dale
motivaciju da se potrude. Elem, realni pokazatelj njihove inteligencije je
drugi test. Deca su prosečno inteligentna.
Na
žalost, stvar nije tako jednostavna. Sudeći po zaključcima do kojih je Segalova
došla analizom obimne statistike, prvobitni rezultat ove dece relevantniji je
za njihove izglede za budućnost. To je ekvivalent testu brzog zavođenja –
zadatku malih uloga, s malom nagradom. Njihov IQ možda nije nizak, ali im
svakako nedostaje, šta god to bilo, faktor koji bi ih naterao da ulože
fokusirani napor – trud, baš u momentu kada je to potrebno.
No comments:
Post a Comment