Psiholozi
znaju kako.
Četvorica
psihologa sa tri državna univerziteta Floride pozvali su studente da učestvuju
u, kako im je rečeno, seriji veoma jednostavnih eksperimenata. Za potrebe
istraživanja, deo laboratorije za eksperimentalnu psihologiju Univerziteta u
San Dijegu pretvoren je u loft. Učesnici u eksperimentu najpre su razvrstani prema
polu, a potom podeljeni u grupe od po pet do sedam članova. Rečeno im je da uđu
u laboratoriju i da se ponašaju kao da su na neformalnom koktelu, te da nastoje
da se međusobno upoznaju. Da bi im olakšali stupanje u konverzaciju,
istraživači su svakom od učesnika dali ceduljicu sa pitanjima zgodnim za
otpočinjanje razgovora s neznancem: „Šta studiraš?“ „Odakle si?“ „Da imaš šansu
da otputuješ gde god poželiš, koja bi bila tvoja destinacija?“… Jedini
specifičan zahtev bio je da se potrude da upamte imena svojih sagovornika.
Pamćenje
imena bilo je važno za drugu fazu eksperimenta: svaki ispitanik ponaosob odlazi
u prostoriju u kojoj se nalaze samo radni sto i stolica i na parčetu papira
zapisuje imena „saučesnika“ s kojima bi najradije pristupio narednoj etapi
istraživanja.
Nakon
što su svi obavili i drugi deo zadatka, istraživači su učesnike zamolili da
sačekaju dok svedu rezultate, nakon čega će im saopštiti ko je kakav utisak
ostavio na svoje sagovornike. Učesnici nisu znali da eksperimentatori neće ni pogledati
„liste želja“. Nasumice su subjekte razvrstali u dve grupe. Članovima jedne
grupe – svakom ponaosob – saopštili su: „Ti si ocenjen najpoželjnijim
partnerom. Svi hoće baš sa tobom da sarađuju u narednoj etapi eksperimenta.“
Saopštenje članovima druge grupe glasilo je suprotno: „Žao nam je što moramo
ovo da ti kažemo, ali niko nije izrazio želju da mu budeš partner u nastavku
eksperimenta“.
Time
je sve bilo spremno za treću, ključnu fazu eksperimenta.
Eksperiment
je učesnicima predstavljen kao istraživanje koje je naručila korporacija koja
se bavi proizvodnjom slatkiša i planira da na tržište izbaci novi proizvod. U
kutiji koju svaki učesnik ima pred sobom, objašnjeno im je, nalazi se po 35
čokoladica koje treba da ocene po ukusu, mirisu i teksturi. Rečeno im je da za
degustaciju i ocenjivanje imaju 10 minuta i da za to vreme mogu pojesti onoliko
čokoladica koliko žele.
Istraživači
su hteli da provere vezu između konzumiranja slatkiša i informacije koju su
učesnici u eksperimentu dobili o sopstvenoj društvenoj poželjnosti. Rezultati
su potvrdili pretpostavku da će studenti koji se osećaju odbačeno pojesti više
čokoladica. U konkretnom istraživanju, pojeli su dvostruko više.
Zašto
su se „odbačeni“ studenti „kljukali“ čokoladom? Zašto socijalna ekskluzija za
posledicu ima gubitak samokontrole?
Odgovor
ima veze s nečim što istraživači zovu urušavanje ega. Iznenadili biste se kada
biste znali šta sve može da ga prouzrokuje, koliko često nam se tako nešto
događa i koliko toga u našim životima zavisi od toga da li se osećamo celovito
ili smrvljeno.
Šta
je Ego?
Termin
ego ušao je u svakodnevni govor iz psihologije Sigmunda Frojda (Sigmund Freud).
Njegova troslojna geografija ljudskog uma ili psihe prepoznaje: Id, koji
pripada nesvesnom i konstantno nastoji da dosegne zadovoljstvo, a izbegne
neprijatnost; Ego, odnosno realistični, racionalni deo uma; Super-ego, koji na
scenu stupa onda kada iracionalni id, u bici za kontrolu nad psihom, odnese
pobedu nad racionalnim egom, nastojeći da „normalizuje“ stvari. Kada izgubi od
ida, ego biva strogo kažnjen od super-ega, te u nastojanju da takvo kažnjavanje
izbegne – razvija niz odbrambenih strategija.
Uticaj
i prepoznatljivost Frojdovog teoretisanja na pop kulturu i laički diskurs o
realmu mentalnog i danas je ogroman. Istini za volju, on je oduvek prevashodno
bio produkt Frojdove lične i profesionalne harizme, te njegovog sjajnog
spisateljskog umeća, a ne rezultat naučno validnih konfirmacija. Danas,
psihologija je sasvim drugačija nauka, a istraživači pojmu ega, za koji radije
koriste termin self, pristupaju na sasvim nov način. To nas vraća na opisani
eksperiment, tačnije, njegovog autora Roja Baumajstera (Roy F. Baumeister),
profesora socijalne psihologije na Prinstonu.
Self
i samokontrola
Baumajster
i tim njegovih saradnika počeli su, 90ih godina prošlog veka, eksperimentalno
istraživanje samokontrole. Proučavajući samokontrolu kroz konzumiranje
čokolade, odnosno kroz kapacitet da se istoj odoli, došli su do zaključka da je
reč o krucijalno bitnoj komponenti ličnosti, odnosno da biti ličnost ili biti
self u velikoj meri znači imati samokontrolu.
Mada
je jedan od razloga što su savremeni psiholozi raskrstili s pojmom ega bio taj
što ga je bilo nemoguće precizno definisati, savremena psihološka teorija nema
zadovoljavajuću definiciju novoizabranog koncepta self. Većina aktivnih
istraživača slaže se s konceptualizacijom selfa kao glavnog karaktera u ličnoj
životnoj priči, odnosno (ne)pouzdanog naratora jednog epa koji obuhvata
prošlost, sadašnjost i planove za budućnost.
Sebe
– taj centralni lik u životnoj priči koju pričamo – vidimo kao distinktivni
entitet, jasno razgraničen u odnosu na sve druge i sve drugo. Takav doživljaj
sopstvenog Ja počiva na umeću da sebe ne shvatamo kao tek vreću molekula koja
je isplivala iz okeana pre oko 530 miliona godina. Drugim rečima, počiva na
ideji volje, preciznije, slobodne volje, tj. osećaju da imamo kontrolu nad
sopstvneim odlukama, izborima, akcijama.
Debata
o slobodnoj volji – o tome da li je ona realnost ili umišljaj – stara je koliko
i filozofija. Mada bez ambicije da se u nju uključi, Baumajster, eksperimentima
koje izvodi već deceniju i jače, pokazuje u kojoj meri je samokontrola podložna
manipulaciji.
Sve
je počelo 1998. godine. Baumajster i troje njegovih kolega (Ellen Bratlavsky,
Mark Muraven i Dianne M. Tice) oformili su grupu ispitanika kojima je rečeno da
će učestvovati u istraživanju percepcije ukusa. Jedan po jedan, subjekti su
uvođeni u prostoriju u kojoj se nalazila pećnica, puna tek isprečenih
čokoladnih, hrskavih biskvita. Pred svakim ispitanikom, nakon što zauzme svoje
mesto, našle bi se dve činijie: jedna puna čokoladnih kolačića; druga puna
rotkvica. Trećini ispitanika rečeno je da smeju da jedu samo rotkvice, a drugoj
trećini da smeju da jedu samo čokoladni keks (trećina ispitanika nije
učestvovala u ovom delu eksperimenta). Eksperimentatori potom napuštaju
prostoriju. Vratiće se nakon pet minuta s upitnicima koji sadrže pitanja o
raspoloženju ispitanika.
Nakon
što istraživači napuste prostoriju, uključuju se skrivene kamere. Subjekti
kojima je bilo dozvoljeno da konzumiraju samo rotkvice, pokazuje video zapis,
uspevali su da ostanu na visini zadatka, ali ne bez napora. Neki su jeli
rotkvice pogleda prikovanog na činiju s kolačima; drugi su povremeno posezali
za biskvitom kako bi ga samo pomirisali.
U
sledećoj fazi eksperimenta učestvovali su svi ispitanici. Imali su na
raspolaganju 30 minuta za, kako im je rečeno, jednostavan kognitivni zadatak,
nalik lavirintima koji se mogu naći u enigmatici. Istraživači im nisu rekli da
je lavirint konstruisan tako da iz njega nema izlaza; zadatak je nerešiv.
U
proseku, ispitanici su odustajali nakon 20 minuta. Subjekti iz grupe „samo
rotkvice“ odustajali su, međutim, znatno ranije. Prosek za tu podgrupu iznosio
je osam minuta. Samokontrola, odnosno odupiranje iskušenju, ispostavilo se,
nosi psihološku cenu. Frojdovim rečnikom: što se ego više suprotstavlja idu, to
plaća veću cenu; slabi, umara se, iscrpljuje.
Baumajster
i kolege ubrzo su uvideli da postoji nebrojeno načina na koje ispitanike mogu
da „nateraju“ da odustanu. U jednom od eksperimenata, trećina ispitanika dobila
je zadatak da napiše esej u korist podizanja školarine. Druga trećina mogla je
da bira hoće li pisati esej koji podržava ili kritikuje podizanje školarine.
Trećina je izostavljena iz ovog dela eksperimenta i učestvovala je samo u
sledećoj fazi – pogađate, tražio se izlaz iz lavirinta iz kojeg izlaza nema.
Subjekti
koji su učestvovali samo u drugoj fazi eksperimenta, kao i oni koji su dobili
zadatak da napišu esej u tonu s kojim se najverovatnije ne slažu pokušavali su
da reše problem dvostruko duže od ispitanika koji su mogli da biraju kakav će
esej pisati. Rezultati, dakle, sugerišu da izbor kao takav, a ne samo
odupiranje iskušenju, privremeno oslabljuje kapacitet ega.
Baumajster
i saradnici osmislili su na destine sličnih eksperimentalnih situacija. U
jednoj, postojale su dve grupe ispitanika. Svim subjektima prikazani su video
zapisi komičnog i potresnog sadržaja, s tim što je polovini ispitanika rečeno
da ne pokazuju nikakve emocionalne reakcije tokom gledanja videa, dok je drugoj
polovini bila data sloboda da biraju hoće li ispoljavati emocije ili ne.
Ispostavilo se da skrivanje emocija iscrpljuje ego; ispitanici iz ove grupe
odustajali su od rešavanja kognitivnog zadatka znatno ranije. U drugoj verziji,
nokaut egu ispitanika izveden je uz pomoć „podmetnutih“ subjekata. Oni su, u
fazi eksperimenta koji podrazumeva rešavanje nerešivog kognitivnog zadatka,
napuštali prostoriju veoma rano, signalizirajući da su ga rešili. U nekim
drugim varijacijama, pokazalo se da kognitivna disonanca mrvi ego; na primer,
ateisti koji dobiju zadatak da pišu esej ili održe govor u prilog verovanju u
boga ili protivnici abortusa koji dobiju zadatak da govore u prilog pobačaju
veoma brzo odustaju u drugoj fazi eksperimenta.
Cena
selfa
Ogroman
deo naših misli i ponašanja proizvod je automatskih, nesvesnih procesa. Za
početak, trepćemo i dišemo bez svesno uloženog napora. Veoma često, s posla se
dovezemo a da uopšte ne razmišljamo o skretanjima, semaforima, usporavanjima na
pešačkom. Dodirnemo li rukom vrelu ringlu, „sama“ će se izmaći. Ukoliko nas
neka pesma, slika ili tekst rastužuju, emocionalne reakcije razviće se bez da
ih svesno „poguramo“.
S
druge strane, kontrola nad sopstvenim umom često podrazumeva nešto sasvim
suprotno: pravimo izbore, donosimo odluke, odolevamo iskušenjima, potiskujemo
emocije i misli, nastojimo da reagujemo u skladu s kulturnim normama sredine u
kojoj živimo i/ili radimo. Da bismo u tome uspeli, ulažemo snagu volje.
Baumajsterovi
eksperimenti pokazuju da snaga volje, odnosno kapacitet za samokontrolu, nije
neiscrpan. Kada iscrpimo rezerve, nesvesni delovi našeg uma postaju glasniji i
sve agresivnije preuzimaju kontrolu; u svakom narednom pokušaju da uspostavimo
samokontrolu bivamo u tome sve manje uspešni.
Self
u socijalnom kontekstu
Vratimo
se eksperimentu s početka teksta. Njegova okosnica je socijalna interakcija i
uticaj ishoda takve interakcije na ego.
Mada
društvena životinja, čovek plaća visoku cenu za svoju socijabilnost. S jedne
strane, da bi se slagao s drugima i bio prihvaćen, pojedinac često troši i
poslednje atome snage volje, nastojeći da potisne ono što bi ga učinilo
društveno nepoželjnim, neprihvatljivim. To iscrpljuje self. S druge strane,
često se ispostavlja da sav taj napor nije dovoljan i da može da rezultira
isključenjem iz socijalnih interakcija. Pogledajmo eksperiment.
U
njegovom prvom delu, studenti ulažu dosta napora kako bi se dopali svojim
sagovornicima i ostavili na njih pozitivan utisak. U nastavku eksperimenta, deo
subjekata dočekuje informacija da se trud nije isplatio i da niko ne želi da
sarađuje s njima. U redu, ali zašto oni na to reaguju „prežderavanjem“
slatkišima? Baumajster sugeriše da se kod ovih ispitanika javlja unutrašnji
glas koji kaže otprilike: „Zašto da kontrolišem svoje ponašanje? Zašto da ga
oblikujem ako niko ne haje?“
Ostrakizam
je snažno i bolno iskustvo. Primati koriste sve raspoložive kapacitete – od
statusa, preko temperamenta i umeća, do političkih saveza i seksa – kako bi
sprečili da budu odbačeni i izolovani. U sredini u kojoj su živeli naši preci,
preživeti u osami bilo je nemoguće. U tom smislu, sasvim je opravdano
pretpostaviti da imamo urođeni mehanizam koji nam omogućuje da kod sebe
prepoznamo karakteristike koje bi nas mogle učiniti odbačenima od okoline. Kad
se podvuče crta, obično su to one osobine koje bi okolina mogla da tumači kao
krajnje sebične. Eto objašnjenja zašto preživljavanje i reprodukcija nisu u
sukobu s altruizmom.
Baumajsterova
istraživanja autoregulacije zapravo su deo priče o preživljavanju socijalnih
bića. Biti deo društva, deo zajednice, je neka vrste pogodbe. Kao pojedinci,
obavezujemo se na samokontrolu. Za uzvrat, formiramo krug prijatelja, a u nekim
slučajevima možemo da se oslonimo i na širu zajednicu. Kada prekršimo pravila,
rizikujemo odbačenost.
Odbačenima
u Baumajsterovim studijama događa se nešto „nepojmljivo“. Uprkos samokontroli i
nesebičnosti prilikom upoznavanja, nagrada izostaje; „Niko me neće.“ Usled
toga, nesvesno odlučuju da je samokontrola uzaludna i neisplativa.
Više
od teorije
Kakve
su praktične implikacije Baumajsterovih studija?
Zamislite
da je barem određeni procenat gojaznih ljudi gojazan usled nedostatka
autoregulacije. Uzmimo da je taj nedostatak proizvod loših socijalnih
iskustava. Sada razmislite o tome kako jedna kultura sa užasno strogim modelima
privlačnosti i poželjnosti tretira gojazne osobe. Da li im naš odnos prema
njima pomaže da oporave narušeni ego i povrate samokontrolu ili činimo upravo
suprotno?
Šta
reći o vršnjačkom nasilju? Istraživanja pokazuju da je jedna od najpogubnijih
formi vršnjačkog nasilja isključenje iz društva. Tome su naročito sklone
devojčice i tinejdžerke, budući da retko primenjuju fizičko maltretiranje. Ono
što je posebno zastrašujuće kod ovog fenomena jeste da je odabir žrtve često
nasumičan. Uopšte se ne radi o tinejdžeru koji je sebičan, vulgaran, nasilan…
Jednostavno se našao u pogrešno vreme na pogrešnom mestu, neko je izgovorio
nešto ružno o njemu, sledeći je to „začinio“… stvar se otima kontroli.
U
sredinama koje duže od naše kubure s problemom vršnjačkog nasilja već postoje
neupitni dokazi da su deca i tinejdžeri koji su odbačeni od vršnjaka – skloniji
tome da ranije napuste školovanje, češće imaju slabije rezultate od proseka,
češće imaju problem s maloletničkom trudnoćom (seks može biti drugo ime za
„Prihvati me!“ ili „Evo, prihvaćena sam, neko je vodio ljubav sa mnom!“).
Setite
se da je jedan od zaključaka Baumajsterovih istraživanja sledeće: izmoren ego
slabi sposobnost rasuđivanja, što se očituje lošim rezultatom na kognitivno
zahtevnim zadacima. Implikacije ovog nalaza nisu vidljive na prvi pogled. Uočio
ih je i objasnio tim psihologa sa Univerziteta Kolumbija u Njujorku,
predvođenih Džonatanom Levalom (Jonathan Leval). Zapanjujuće su.
Leval
i njegove kolege prostudirali su 1.112 sudskih odluka povodom zahteva za
uslovno puštanje na slobodu. Prema dobijenim rezultatima, šansa da dobijete
uslovnu slobodu, ukoliko sudija vaš zahtev razmatra neposredno posle obeda
(doručka ili ručka), iznosi 60 odsto. Ako se pred sudijom nađete neposredno pre
obeda, verovatnoća pada na 20 odsto. Drugim rečima, niži nivo glukoze slabi
kapacitet sudije da napravi izbor i snosi odgovornost za posledice takavog
izbora. Ispostavlja se, dakle, da ono što je Frojd zvao egom, a savremena
psihologija češće naziva selfom, može biti pod uticajem, pa i narušeno,
delovanjem bioloških mehanizama kojih uopšte nismo svesni.
Elem,
oslabljen ego vodi slabijoj samokontroli. Vraćanje samokontrole, barem
delimično, zahteva glukozu. Stavite se sada u poziciju Baumajsterovih
ispitanika! Šta oni rade? Zatrpavajući se čokoladnim keksom, nesvesno
pokušavaju da uspostave samokontrolu. Nezgodna stvar ako je cilj te
samokontrole – smanjiti unos slatkiša.
No comments:
Post a Comment