Asertivnost
je stav i način ponašanja u bilo kojoj situaciji u kojoj treba da izrazite
svoja osećanja, zatražite ono što želite i kažete ne kada nešto ne želite.
Postati
asertivan znači postatati svestan sebe i spoznati svoje želje. Ova spoznaja
počiva na ideji da je vaše pravo da zatražite ono što želite. Ako ste
asertivni, svesni ste svojih prava koja imate kao ljudsko biće. Vi poštujete
sebe i svoje potrebe, jednako kao druge osobe i njihove potrebe. Asertivno
ponašanje predstavlja način da razvijete samopouzdanje i da steknete veće
uvažavanje od strane ljudi sa kojima ste u svakodnevnom kontaktu.
Razvijanje neverbalnog asertivnog ponašanja
Neverbalni
aspekti asertivnosti na koje možete da obratite pažnju prilikom komunikacije sa
drugima jeste gledanje direktno u
osobu kojoj se obraćate. Gledanjem u pod ili u stranu šaljete poruku da ste
nesigurni. Suprotno ekstremno ponašanje „buljenje“, takođe nije korisno jer
druga osoba može da se oseti ugroženom.
Važno
je i da imate otvoreno umesto zatvorenog držanja.
Ako sedite, nemojte prekrštati noge ili ruke. Ako stojite, stojite uspravljeno
na obe noge. Stojite direktno ispred osobe umesto da se sklanjate sa
strane. Dok komunicirate, nemojte da izmičite ili se udaljavate od druge
osobe. Doslovno morate da ostanete na svom mestu.
Ostanite
smireni. Izbegavajte da se suviše emocionalno uznemirite ili uzbudite. Ako ste
ljuti, oslobodite se ljutnje negde drugde pre nego što pokušate da budete
asertivni.
Vežbajte
ove navedene neverbalne veštine sa prijateljem kroz igranje uloga u situacijama
koje zahtevaju asertivno ponašanje.
Razvijanje asertivnih rečenica
U
svakodnevnom životu sigurno ste se često našli u situaciji kada vam nečije
ponašanje smeta a vi sputavate sebe da izrazite svoje neslaganje. Verovatno ste
nekada pustili osobu da vas preskoči u redu u kome čekate, bilo vas je sramota
da partneru/partnerki kažete da vam nešto smeta, suzdržavate se da postavite
pitanje na predavanju, teško vam je da izrazite negativna osećanja ili da od
nekoga zatražite pomoć kada vam je to potrebno. U našim životima postoji čitav
niz situacijama u kojima nam je nezgodno da tražimo ono što želimo ili da
odbijemo ono što ne želimo. Učenje asertivnih rečenica jedan je od načina da se
snađete u ovim situacijama.
Kako
biste se izborili sa ovim situacijma važno je da iznesete svoju molbu. Ovo
je najbitniji korak u razvijanju asertivnosti. Jednostavno kažite šta je ono
što želite (ili ne želite) direktno i otvoreno. Evo nekih upustava za asertivno
iznošenje molbi:
Upotrebite asertivno neverbalno ponašanje koje
smo već opisali. Stanite uspravno, uspostavite kontakt očima i radite na tome
da ostanete smireni i sabrani.
Iznesite
zahtev na jednostavan
način. Biće dovoljno jedna ili dve rečenice koje je lako
razumeti. Npr. „Volela bih da me ne prekidaš dok pričam“
Izbegavajte
da tražite više stvari istovremeno.
Budite određeni. Zatražite
tačno ono što želite, ili vas osoba kojoj se obraćate može pogrešno razumeti.
Upotrebljavajte
„Ja izjave“
u obliku: Voleo/la bih, Želim, Značilo bi mi… Veoma je važno da izbegavate da
upotrebljavate „Ti
izjave“ u trenutku kada iznosite molbu. Izjave koje sadrže
pretnju ili pokušaj prinude (Uradićeš to ili u suprotnom…) dovešće do toga da
osoba zauzme odbrambeni stav i umanjiće šansu da dobijete ono što želite.
Dakle, važno je da fokus vaše molbe bude na onome što vi želite
i u vezi sa tim kako se vi osećate
umesto da predstavlja diktat kako bi tuđe ponašanje moralo da se pokorava vašoj
volji.
Protestvujte protiv ponašanja, ne protiv
ličnosti. Kada protestvujete
protiv nečega, vodite računa o tome da protestvujete protiv tačno određenog
ponašanja, ne protiv njene ličnosti! Važno je da osobi stavite do znanja da
imate problem sa onim što ona radi ali ne i sa tim kakva je on ili ona osoba.
Npr. Umesto da kažete „Mislim da si neodgovoran što me ne nazoveš da kažeš da
ćeš kasniti“ korisnije je da kažete „Imam problem sa tim što me ne pozoveš da
kažeš da ćeš zakasniti“. Na ovaj način stavljate osobi do znanja da je
poštujete ali da vam se ne sviđaju neka njena ponašanja. Sa druge strane, kada
osuđujete njenu ličnost zbog izvesnog ponašanja dovodite je u situaciju da se
brani što stvara uslove za dalje produbljivanje konflikta. Kada protestvujete
protiv nečijeg ponašanja, neka vaša žalba uvek bude praćena pozitivnom molbom,
poput: „Volela bih da ne kasniš kada se dogovorimo da se vidimo“
Nemojte se izvinjavati zbog sopstvenih želja. Kada
želite nešto da zatražite, učinite to direktno. Recite: „Želeo/la bih da
uradiš…“, umesto „Izvini, da li bi mogao….“ Kada želite da odbijete nečiji
zahtev, uradite to direktno ali učtivo. Nemojte se izvinjavati ili opravdavati.
Jednostavno recite; „Ne hvala, ne, nisam zainteresovan/a…“ Ako druga osoba
pokuša da izvrši pritisak na vas, jednostavno ponavljajte svoj odgovor sve dok
joj ne postane jasno da zaista tako i mislite. Ovaj metod popularno se zove
„pokvarena ploča“ i veoma je koristan u situacijama kada vas prodavci vrbuju da
kupite njihov proizvod.
Iznosite molbe, ne zahteve ili naredbe. Asertivno
ponašanje podrazumeva da uvek poštujete prava i dostojanstvo druge osobe. Iz
tog razloga asertivne rečenice uvek su pre u formi molbe a ne zahteva. Zahtevi
da se neko ponaša na drugačiji način predstavlja agresivni vid ponašanja koji
teško da će vam omogućiti da ostvarite svoje želje i stoga je veoma važno da
vaše asertivne rečenice budu izrečene u vidu molbi a ne naredbi.
Kao
što vidite učenje asertivnog ponašanja može da vam bude od koristi u širokom
spektru situacija, od snalaženja u situacijama kada je prodavac veoma
navalentan do učenja kao da se postavite prema šefu, poslovnom partneru ili
partneru/partnerki.
Naveli
smo vam samo par praktičnih saveta koji vam omogućavaju da se asertivno
postavite. Ipak, najsigurniji način da steknete asertivne veštine jeste kroz
asertivni trening koji predstavlja iskustveni vid učenja. Jednom kada kroz ovaj
trening naučite da se postavite asertivno, ove veštine postaće vaše trajno
vlasništvo i osposobiće vas da se otvoreno izborite za svoje ciljeve kao i da bez
osećanja krivice odbijete predloge drugih za koje smatrate da nisu u vašem
interesu.
Mia Popić, REBT savetnica
No comments:
Post a Comment