U
toku razgovora sagovornici obraćaju pažnju na lice osobe koja govori. Izraz
lica uglavnom zavisi od pogleda i položaja usana, koji govore o tome kako se
osoba oseća. Takođe, način na koji osoba hoda, govori, stoji ili sedi, kako se
oblači, koje boje koristi i drugo, govore mnoge stvari o toj osobi.
Svi
komuniciraju, a što je još važnije - svi su ubeđeni da znaju da komuniciraju.
Biti dobar komunikator nije urođena osobina. Ona se uči. Izlaganje sopstvene
ideje, aktivno slušanje i prenošenje poruke su samo neke od lekcija.
Osnovni
elemenat dobre komunikacije je verovanje u poruku. Da bi se postiglo, bitno je
da osoba koja saopštava poruku bude osoba koja ima ugled, kojoj se veruje.
Poverenje u osobu koja nešto saopštava je važnije od sadržaja onoga što govori.
Svaka
poruka sastoji se od verbalnog dela, vizuelne impresije, tona glasa kojim je
izgovorena. Psihološka istraživanja nam govore da samo 7% emocionalnog značenja
komuniciramo rečima. Oko 38% komuniciramo korišćenjem tona glasa, a 55% emocionalne
poruke komuniciramo neverbalnim znakovima, odnosno govorom tela, gestovima,
izrazom lica itd. Zapravo neverbalni znakovi su ti koji stvaraju značenje
poruke koju prenosimo.
Pri
tome, od izuzetnog značaja je usklađenost ova tri elementa. U suprotnom dolazi
do nepoverenja, neprihvatanja onoga što je sadržaj poruke. Teorija i praksa
pokazuju da mogu da postoje brojne prepreke koje otežavaju komunikaciju, a čije
prepoznavanje je preduslov za njeno otklanjanje. Najčešće prepreke u
komunikacijskom procesu javljaju se:
ukoliko
pošiljalac poruke nema dovoljan ugled; ukoliko osoba ima loša iskustva sa njim;
ukoliko su poruke kontradiktorne i nekonzistentne; ukoliko daje preveliku
količinu informacija odjednom.
kada primalac poruke nedovoljno sluša poruku; kada ima predrasude i negativne stavove; kada je nezainteresovan, umoran, bolestan ili ograničenih mogućnosti i kapaciteta za shvatanje i memorisanje.
ukoliko se komunikacijski kanal prekida i ponovo uspostavlja.
Najvažniji udeo u rezultatu komunikacija ima slušalac. Puna pažnja osobi koja govori demonstrira se kroz kontakt očiju, osmeh, odobravanje glavom, naginjanjem prema osobi. Aktivno slušanje uključuje i postavljanje pitanja kako bi se pojasnili ili izdvojili važni detalji, ponavljanje rečenog sopstvenim rečima, davanje do znanja sagovorniku da se poštuje važnost i značenje onoga o čemu se govori i sumiranje najznačajnijih ideja i osećanja koja su se javila tokom razgovora.
Verbalna i neverbalna komunikacija
Verbalna komunikacija ne zasniva se samo na značenju reči već i razumljivosti govora, jasnoće logičnog toka misli, visine glasa i informacije.
kada primalac poruke nedovoljno sluša poruku; kada ima predrasude i negativne stavove; kada je nezainteresovan, umoran, bolestan ili ograničenih mogućnosti i kapaciteta za shvatanje i memorisanje.
ukoliko se komunikacijski kanal prekida i ponovo uspostavlja.
Najvažniji udeo u rezultatu komunikacija ima slušalac. Puna pažnja osobi koja govori demonstrira se kroz kontakt očiju, osmeh, odobravanje glavom, naginjanjem prema osobi. Aktivno slušanje uključuje i postavljanje pitanja kako bi se pojasnili ili izdvojili važni detalji, ponavljanje rečenog sopstvenim rečima, davanje do znanja sagovorniku da se poštuje važnost i značenje onoga o čemu se govori i sumiranje najznačajnijih ideja i osećanja koja su se javila tokom razgovora.
Verbalna i neverbalna komunikacija
Verbalna komunikacija ne zasniva se samo na značenju reči već i razumljivosti govora, jasnoće logičnog toka misli, visine glasa i informacije.
Treba
govoriti jasno, konzistentno; razdvojti činjenice od mišljenja; fokusirati se
na jednu stvar u određenom vremenu; prilagoditi svoj način izražavanja
mogućnostima slušaoca; biti konzistentan sa neverbalnim znacima komunikacije;
biti podrživ; ponavljati poruku; proveriti efekte koje je poruka ostavila.
Neverbalne poruke komuniciraju osećanja
Stara poslovica kaže da dela govore više od reči. Istraživanja to i potvrđuju. Kada na primer, ono što osoba govori nije usklađeno s onim što osoba čini, svi ćemo pre poverovati neverbalnim znakovima. Pre svega, zbog toga što je neverbalne znakove teže „odglumiti” ili lagati.
Neverbalne poruke komuniciraju osećanja
Stara poslovica kaže da dela govore više od reči. Istraživanja to i potvrđuju. Kada na primer, ono što osoba govori nije usklađeno s onim što osoba čini, svi ćemo pre poverovati neverbalnim znakovima. Pre svega, zbog toga što je neverbalne znakove teže „odglumiti” ili lagati.
Naša
osećanja i reakcije temeljimo, ne toliko na onome što druga osoba kaže, koliko
na onome što ona radi.
U
toku razgovora sagovornici obraćaju pažnju na lice osobe koja govori. Izraz
lica uglavnom zavisi od pogleda i položaja usana, koji govore o tome kako se
osoba oseća. Takođe, način na koji osoba hoda, govori, stoji ili sedi, kako se
oblači, koje boje koristi i drugo, govore mnoge stvari o toj osobi.
Pokazuje
se da se ljudi u svim kulturama smeše kada su srećni i mršte se kada su
nesrećni. Još neki gestovi su univerzalni, ali jedan deo neverbalnih znakova
ipak se znatno razlikuje od kulture do kulture.
Kako
čitati neverbalne znakove?
Osmehivanje stvara prijatnu atmosferu. Osmeh je znak koji ukazuje na sreću, prijateljstvo, toplinu, naklonost. Osoba koja se smeši percipirana je kao topla, prijateljska, pristupačna.
Osmehivanje stvara prijatnu atmosferu. Osmeh je znak koji ukazuje na sreću, prijateljstvo, toplinu, naklonost. Osoba koja se smeši percipirana je kao topla, prijateljska, pristupačna.
Pogled
u oči utiče na tok razgovora i ukazuje na zainteresovanost za razmenu sa sagovornikom,
na brigu o sagovorniku. Dobro uspostavljen kontakt očima utiče na razvijanje
poverenja slušalaca u govornika, povećava njegovu verodostojnost kao i
verodostojnost poruke.
Osoba
koja izbegava direktan pogled u oči sa osobom koja govori ukazuje na to da joj
je razgovor dosadan, da je nestrpljiva... To je ujedno signal za promenu načina
govora, uvesti modulacije glasa, promenu ritma ili učiniti razgovor
interesantnijim.
Izbegavanje
pogleda (na primer, usmeravanje pogleda u pod ili plafon) može sugerisati
nezadovoljstvo, neiskrenost, nesigurnost, nezainteresovanost za temu razgovora.
Takođe, usmeravanje pogleda na druge delove tela ili lica (na primer, čelo ili
usta) može za sagovornika biti veoma neprijatno, i treba izbegavati.
U
slučaju da se govornik obraća širem auditorijumu može obezbediti angažovanost
učesnika tako što će preći pogledom preko prisutnih, zatim povremeno usmeravati
pažnju na pojedina područja auditorijuma i na pojedince.
Prilikom
stajanja treba izbegavati klaćenje na petama (napred-nazad), pomeranje korak
napred-korak nazad ili levo-desno jer su to indikatori „nervoznog ponašanja” i
ta manifestovana nervoza će se transmitovati i na sagovornika, razvodnjavajući
snagu komunikacije i poruke.
Govor
je poželjno pratiti umerenom gestikulacijom, time se privlači i održava pažnja.
Gestikulacija ukazuje da ste relaksirani i uvereni u ono što govorite, ukazuje
da je ono što govorite veoma važno. Osobe koje ne gestikuliraju opažaju se kao
dosadne, rigidne, nefleksibilne, nezanimljive.
Za
akcentovanje ključnih delova govora, bitnih činjenica koje se iznose, kao
pogodne tehnike su se pokazale akt „sečenja“ vazduha rukom (rukama), pružanje
kažiprsta u vazduh (poentiranje) i nabrajanje...
Često
dodirivanje nosa ili usana u toku razgovora karakteristično je za osobe koje
žele da prikriju istinu. Dok često nameštanje okovratnika košulje pokazuje da
se osoba plaši da ne bude otkrivena u laži.
Licem
u lice
Nekim sagovornicima pristup licem u lice može biti neprijatan i preteći. U razgovoru sa njima preporučljivo je zauzeti poziciju sa strane, na oko 90° stepeni od same osobe, uspostavljajući tako mnogo prijatniju, opušteniju atmosferu.
Nekim sagovornicima pristup licem u lice može biti neprijatan i preteći. U razgovoru sa njima preporučljivo je zauzeti poziciju sa strane, na oko 90° stepeni od same osobe, uspostavljajući tako mnogo prijatniju, opušteniju atmosferu.
Prilikom
stajanja ili sedenja, uspravno držanje tela (ali ne rigidno, kruto), blago
nagnuto napred odaje utisak pristupačne, receptivne i prijateljski nastrojene
osobe.
Svoje
interesovanje prema nekome, dakle, možete pokazati ili pomeranjem napred,
približavanjem toj osobi, ili blagim naginjanjem ka njoj, a u slučaju sedenja,
to možete učiniti pomeranjem unapred u samoj stolici.
U
slučaju neslaganja sa nekom osobom, „bočni stav“, tj. okretanje ramena prema
toj osobi (tzv. „hladno rame“) instinktivno će osobi dati do znanja da ste
nezadovoljni situacijom.
Otvoreno
držanje ruku, naročito dlanova (okrenutih na gore), govori o zadovoljstvu, o
spremnosti da se stupi u kontakt, prijateljski odnos, nasuprot tome, prekrštene
ruke i stisnute pesnice indikuju bes, razdražljivost i nepoverenje. Dakle,
odmicanje ruku od tela i pokazivanje otvorenih šaka slušaocima pokazuju
otvorenost, smelost, poverenje i pouzdanje.
Kad
jedna ruka drži ručni zglob druge ruke, pokazuje da je osoba frustrirana i da
nastoji maksimalno da se kontroliše. Držanje lakta druge ruke govori o pokušaju
prikrivanja nervoze.
Mlitava
ruka pri rukovanju označava osobu koja nema čvrste stavove, nasuprot tome,
suviše jak stisak ruke pokazuje grubost.
Držanje
sklopljenih ruku na leđima ukazuje da je osoba sigurna u sebe i ponekad
nadmena.
Sklapanje
prstiju u šiljak, toranj ukazuje na autoritet i moć; u kombinaciji sa otvorenošću
ruku mogu ukazati na sposobnu osobu, koja ima kontrolu i moć, ali koja je
orijentisana i na odnose sa drugim ljudima.
Utisak
moći i kontrole nad situacijom može se postići korišćenjem prostora. Naime, u
razgovoru sa ljudima možete ostaviti utisak dominacije ukoliko, umesto sedenja
za stolom, praktikujete stajanje pored njega, uz povremeno hodanje po
prostoriji. Zavaljeno sedenje u fotelji uz visoko prekrštene noge pokazuje da
je osoba nadmena i da ignoriše sagovornika.
Kulturne
norme diktiraju ugodnu distancu za interpersonalnu interakciju (tzv. socijalna
distanca). Naravno, ona je različita u različitim situacijama, i sa različitim
osobama. Univerzalni princip jeste da je područje blizu tela rezervisano za
bliske ljude, dok se manje bliski ljudi drže na većoj udaljenosti. Klaćenje,
ljuljanje noge, lako udaranje, mogu biti indikatori nelagode zbog urušavanja
nečijeg prostora.
Piše: Ana Mirković, diplomirani psiholog
No comments:
Post a Comment