Luther Stojeći Medvjed je bio Oglala
Lakota Sijuksi poglavica koji je, uz rijetke druge kao što su Charles Eastman,
Crni Wapiti i Gertrude Bonnin, zadržao način života autohtonih ljudi Velike
Ravnice prije i tijekom dolaska, a i naknadnog širenja europskih pionira.
Odgajan je u tradiciji svojih ljudi
do jedanaeste godine, nakon toga je obrazovan u Carlisle Indian Inustrial
Boarding School u Pennsyvaniji, gdje je naučio engleski jezik i engleski način
života. (Iako je Carlisle Nacionalni Povijesni Spomenik, zapamćeno kao mjesto
kontroverze u krugovima domorodaca.)
Poput njegovih navedenih suvremenika,
njegovi domorodački korijeni su bili duboki, ostavivši ga u jedinstvenoj
poziciji da bude „kanal“ između kultura. Iako njegovo kretanje kroz svijet
bijelaca nije bilo bez „uspjeha“ – imao je brojne filmske uloge u Hoollywoodu –
njegova ustrajna ostavština je bila zaštita načina života njegovih ljudi.
Do svoje smrti objavio je 4 knjige i
postao vođa na čelu progresivnog pokreta usmjerenog na očuvanje baštine i
suvereniteta domorodaca Amerike i tako postao poznat kao snažan glas u
obrazovanju bijelaca o načinu života domorodaca Amerike.
native
Evo dakle 10 citata velikog poglavice
Sijuksi Indijanaca znanog kao Stojeći Medvjed koji će sigurno dovesti u pitanje
puno toga što mislite da znate o „modernoj“ kulturi.
1. Hvale, laskanje, pretjerana
pristojnost i profinjene, visoko zvučne riječi nisu bile dio Lakota
pristojnosti. Pretjerane manire su se smatrale neiskrenim i stalni govornik se
smatrao nepristojnim i nepromišljenim. Razgovor nikad nije bio započet odjednom
ili na užurban način.
2. Djecu su učili da se prava
pristojnost definira akcijama, a ne riječima. Nikada nisu smjeli proći između
vatre i starije osobe ili posjetitelja, govoriti dok su drugi govorili ili
ismijavati onesposobljenu ili unakaženu osobu. Ako je dijete nepromišljeno
pokušalo to napraviti, roditelj bi ga odmah, tihim glasom, ukorio.
3. Šutnja je bila značajna kod Lakota
naroda i davanje prostora šutnji prije razgovora je bilo rađeno u praksi
istinske pristojnosti i obazirući se na pravilo da „misao dolazi prije riječi“,
kako usred tuge, bolesti, smrti ili nesreće bilo koje vrste tako i u
prisutnosti istaknutih i ‘velikih’, šutnja je bila znak poštovanja. Strogo
pridržavanje ovog načela dobrog ponašanja je bez sumnje razlog zašto je bijelac
ovo lažno karakterizirao kao stoičko ponašanje. On se smatrao mutavim, glupim,
ravnodušnim i neosjetljivim.
4. Nismo razmišljali o velikim
otvorenim ravnicama, prekrasnim brežuljcima, zavojitim potocima s zapetljanim
tokom, kao „divljim“. Samo je bijelcu priroda bila „divljina“ i samo je njemu
bila „zaražena divljim“ životinjama i „divljim“ ljudima. Za nas je to bilo
pitomo. Zemlja je bila bogata i bili smo okruženi blagoslovima Velike Tajne.
5. Sa svim stvorenjima zemlje, neba i
vode postojao je aktivni princip. U životinjskom i ptičjem svijetu je postojao
bratski osjećaj koji je činio Lakota sigurne među njima. Neki su Lakota narodi
postali toliko bliski sa svojim pernatim i krznatim prijateljima da su u
istinskom bratstvu govorili zajednički jezik.
6. Ovaj koncept života i njegovih
odnosa je bio humanizacijski i dao je Lakota narodu trajnu ljubav. Ispunilo je
njihovo biće s radošću i tajanstvenošću života, dalo im je poštovanje za sav
život, napravilo je mjesto za sve stvari u postojanju s jednakom važnosti za
sve.
7. Za kožu je bilo dobro da dotakne
zemlju i stari ljudi su voljeli skinuti svoje mokasine i hodati golim nogama po
svetoj zemlji. Stari Indijanac još uvijek sjedi na zemlji umjesto da se osloni
dalje od snage davanja života. Za njega, sjediti ili ležati na tlu je značilo
moći razmišljati dublje i osjećati snažnije. Može vidjeti jasnije u tajnama
života i približiti se u srodstvu s drugim životima.
8. Sve je posjedovalo osobnost, samo
se ona u svom obliku razlikovala od naše. Znanje je bilo svojstveno u svim
stvarima. Svijet je bio knjižnica, a njegove knjige su bila kamenja, lišće,
trava, potoci i ptice i životinje koje dijele, podjednako s nama, oluje i
blagoslove zemlje. Naučili smo raditi samo ono što student prirode uči, a to je
da osjeća ljepotu. Nikada nismo grdili oluje, žestoke vjetrove, i oštri mraz i
snijeg. To raditi znači pojačavati ljudsku uzaludnost pa čemu god da dođe
prilagodili smo sebe, uz pomoć više truda i energije ako je bilo potrebno, ali
bez prigovora.
9. Stari Lakota je bio mudar. Znao je
da čovjekovo srce, daleko do prirode, postaje tvrdo. Znao je da nedostatak
poštovanja za rastuće, žive stvari ubrzo dovodi do nedostatka poštovanja i za
ljude te je zato držao svoju djecu blizu utjecaja prirode.
10. Civilizacija mi je nametnuta i
nije doprinijela niti trunčicu mojoj ljubavi prema istini, poštenju i velikodušnosti.
Nadam se da su vas neki od ovih
citata dotakli i utjecali na vas onako kako su utjecali na nas. Čini se da bi
našoj modernoj kulturi koristilo malo smjernica iz ove drevne mudrosti.
No comments:
Post a Comment