Kada je Freud skovao frazu prema
kojoj je “ego istinsko sjedište strepnje” pokazao je duboku intuiciju. Strah od
vlastitog žrtvovanja krije se duboko u svakom egu, a taj strah je često tek
vrlo nesigurno kontrolirani zahtjev nesvjesnih sila da izbiju u svojoj punoj
snazi. Nitko tko teži Jastvu (atmanu) ili pravom Ja, nije pošteđen tog opasnog
prijelaza. Ego osjeća strah od podljudskog ili nadljudskog unutrašnjeg svijeta
ili nesvjesnog, od kojih se ego prvotno oslobodio uz ogroman napor. Na tom
lažnom oslobođenju danas temeljimo iluzornu slobodu. To oslobađanje zacijelo je
nužan i herojski čin, ali ne predstavlja ništa trajno: ono je samo kreacija.
Svi se moramo suočiti sa onim što doživljavamo u svijetu, i sve ono što
doživljavamo i što nas nadvladava zapravo je neosviješteno.
Freudova psihoanaliza nije prodrla iz
iskustva nesvjesnog kakvog ga tumači Istok ili ”Tibetanska knjiga mrtvih” kada
se govori o tzv. Sidpa Bardu, mjestu u kojem se nalazi duša kada ne prepoznaje
da je zarobljena svojim fantazmama. Dakle, tada je duša nemoćna da se ispetlja
iz seksualnih fantazija i sličnih nepomirljivih tendencija koje izazivaju nemir
i druga afektivna stanja. No, i pored toga, Freudova teorija je prvi pokušaj
Zapadnjaka da s donje strane, iz animalne sfere instinkta, istraži psihičko
područje koje u tantričkom lamaizmu odgovara Sidpa Bardu. Sasvim opravdan strah
od metafizičkog, spriječio je Freuda da prodre u sferu “okultnog”.
Iako su sve podjele onog što zovemo
okultno zapravo samo podjele koje radimo jer ne možemo pojmiti stvarnost
cjelovito. Sidpa Bardu pripada sve ono što doživljavamo kao seksualne fantazije
ili kako živimo seksualnost kroz dominaciju. Dakle, seksualnost je u lamaizmu
tek prijelazna stepenica, u hinduizmu je ta stepenica označena kroz hramove
boga Jame koji su opasani seksualnim činovima ljubavnika. Ukratko, potrebno je
transformirati seksualnu energiju u ljubav, a to znači transformaciju muškog i
ženskog principa (Shiva i Shakti, Anima i Animus, jin i jang).
Da bi mogli doživjeti emocionalnost i
sve ono što zovemo ljubav, to jedino možemo ako se oslobađamo fantazmi koje
privodimo u svijest i na taj način sebe više ne doživljavamo kao centar svemira
već kao cjelinu svemira.
Ono što mislimo, radimo i djelujemo
predstavlja naše stanje. Ako smo obuzeti materijalnim stvarima i egzistencijom
onda smo sigurno u Sidpa Bardu ili svjesnosti prve čakre. To znači da ćemo se u
trenutku smrti susresti s ovim fantazmama koje nas vraćaju u tijelo tj.
neosviješteni ego ne vidi da su fantazme koje nam se pojavljuju u tom trenutku
zapravo sve ono što smo kroz život odbijali osvijestiti. Kada čovjek umre,
destruktivna božanstva koja se pokazuju čovjeku nisu destruktivna božanstva već
dijelovi svakog čovjeka koji odbija osvijestiti te dijelove kao dio sebe i on
tada ne može priznati da je destruktivnost upravo ono što on jest. U
svakodnevnom životu to vidimo kao pritužbe ljudi na šefa ili politiku, i sve
ono što ne žele vidjeti u sebi, vide u drugima.
Put spoznaje nije hobi već imperativ
koji je toliko dubok da u svakom času može djelovati na naš život kada se
najmanje nadamo.
Nikola Žuvela, vedski-jyotish.net
No comments:
Post a Comment