Reč
„ja" u sebi sadrži najveću grešku i najdublju istinu, zavisno od toga kako
je upotrebljavate. U konvencionalnoj upotrebi, ne samo da je to jedna od
najčešće korišćenih reči u svakom jeziku (zajedno sa srodnim rečima poput
„meni", „moje", „mene" i „ja lično") nego je i jedna od
onih koje navode na pogrešno tumačenje. U normalnoj svakodnevnoj upotrebi,
„ja" sadrži iskonsku grešku, pogrešnu percepciju onoga što vi jeste.
Iluzorni doživljaj identiteta. To je ego. Taj iluzorni doživljaj o sebi je ono
za šta je Albert Ajnštajn, osoba koja je imala uvid ne samo u stvarnost
prostora i vremena nego i u ljudsku prirodu, koristio termin „optička iluzija
svesti". To iluzorno „ja" potom postaje osnov za sve ostale
interpretacije ili, tačnije, za pogrešne interpretacije stvarnosti, svih
procesa razmišljanja, interakcija i međusobnih odnosa. Vaša realnost postaje
odraz prvobitne iluzije. Dobra vest je da ako prepoznate iluziju kao takvu, ona
se razgradi. Prepoznavanje iluzije je istovremeno i njen kraj. Njen opstanak
zavisi od vašeg pogrešnog verovanja da ona predsta¬vlja stvarnost. Razumevanjem
onoga što niste, vaša prava stvarnost izlazi na površinu. To je ono što će se
desiti ako budete nastavili da polako čitate ovo i naredno poglavlje, koja
govore o mehanizmu lažnog „ja", koje nazivamo egom. Dakle, kakva je
priroda tog iluzornog „ja"?
Ono
na šta obično mislite kada kažete „ja" nije ono što vi zaista jeste.
Monstruoznim činom redukovanja, beskonačna dubina onoga šta predstavljate, u
vašem umu je pogrešno zamenjena zvukom koji proizvode glasne žice ili mišlju o
„ja" i o svemu ostalom s čim se „ja" identifikovalo. Na šta se onda
„ja" i srodne reči („meni", „moje", „mene") zapravo odnose?
Kada
nauči da niz glasova koje proizvode glasne žice njegovih roditelja
predstavljaju njegovo ili njeno ime, dete počinje da izjednačava tu reč, koja u
umu postaje misao, s onim što je on ili ona.
U
toj fazi pojedina deca na sebe ukazuju u trećem licu. „Džoni je gladan".
Ubrzo nauče magičnu reč „ja" i izjednače je sa sopstvenim imenom, koje su
pre toga izjednačili sa sobom. Potom i ostale misli dolaze i spajaju se s
prvobitnom „ja-mišlju". Sledeći korak su misli o „meni" i
„mojem", koje označavaju stvari koje su na određeni način sastavni deo
„ja". To predstavlja identifikovanje s objektima, što podrazumeva da
dajete identitet stvarima, tj. mislima koje predstavljaju stvari, ispunjavate
ih doživljajem sopstvenog „ja", i na taj način uzimate njihov identitet.
Kada se „moja" igračka polomi ili je neko uzme, pojavi se duboka patnja.
Ne zbog očigledne vrednosti koju poseduje ta igračka - dete će ionako ubrzo
izgubiti interesovanje za nju i zameniće je drugim igračkama, drugim objektima
- nego zbog misli o „mojem". Igračka je postala deo detetovog doživljaja
sebe, deo detetovog „ja".
I
kako dete raste, prvobitnoj ,,ja-misli" pridružuju se i druge misli;
identifikuje se s polom, ličnim stvarima, telom doživljenim čulima,
nacionalnošću, religijom, zanimanjem. Drugi pojmovi s kojima se „ja"
poistovećuje su uloge: majka, otac, suprug, supruga itd, koje predstavljaju
akumulirano znanje ili mišljenja, ono što nam se dopada i ne dopada, i stvari
koje su se desile „meni" u prošlosti, sećanja o kojima su misli koje dalje
definišu moj doživljaj o sebi u vidu „mene i moje priče".
Ovo
su samo neke od stvari iz kojih ljudi izvlače svoj doživljaj identiteta. One ne
predstavljaju ništa više do misli koje na okupu održava činjenica da su
zaodenute doživljajem sopstvenog „ja". Ono na šta obično mislite kada
kažete „ja" jeste mentalna tvorevina. Ili preciznije: veći deo vremena
niste vi taj koji govori kada kažete ili mislite „ja" - govori određeni
deo te zamišljene tvorevine, egoično „ja". Čak i kad bude došlo do
buđenja, i dalje ćete koristiti „ja", ali će ono dolaziti iz mnogo dubljeg
mesta unutar vas.
Većina
ljudi se i dalje poistovećuje s neprestanim tokom uma, s nagonskim
razmišljanjem od kojeg se većina ponavlja i koje je besmisleno. Ne postoji
„ja" koje je razdvojeno od njihovih procesa razmišljanja i emocija koje ih
prate. To znači biti duhovno nesvestan. Kada im se skrene pažnja na to da u
njihovoj glavi postoji glas koji nikad ne prestaje da govori, oni upitaju:
„Kakav glas?" ili ljutito poriču sve, što naravno i jeste glas, jeste onaj
koji razmišlja, jeste neopaženi deo uma. Skoro da se na njega može gledati kao
na entitet koji ih je opseo. Pojedini ljudi nikad ne zaborave trenutak kada su
prvi put razdvojili sebe od svojih misli i time nakratko doživeli promenu
identiteta, od onog momenta kad su bili sadržaj svog uma do onoga kad su
postali svest u pozadini. Nekima se to dešava na tako suptilan način da jedva i
primete, ili samo primete upliv radosti u njihov unutrašnji prostor, a da nisu
svesni razloga.
SADRŽAJ
I STRUKTURA EGA
Egoični
um je u potpunosti uslovljen prošlošću. Njegovo uslovljavanje je dvostruko:
sastoji se od sadržaja i strukture. U slučaju deteta koje vrišti od boli jer mu
je igračka oduzeta, igračka predstavlja sadržaj. Ne može se zameniti nijednim
drugim sadržajem, nijednom drugom igračkom ili objektom.
Sadržaj
s kojim se poistovećujete uslovljen je vašim okruženjem, odgojem i kulturom
koja vas okružuje. Bez obzira na to da li je dete bogato ili siromašno, da li
je igračka u obliku životinje napravljena od komada drveta ili je reč o nekoj
sofisticiranoj elektronskoj napravi, ne postoji nikakva razlika sve dok je
igračka povezana s patnjom koja je prouzrokovana njenim gubitkom. Razlog za
tako intenzivnu patnju skriven je u reči „moja", i on je strukturalan.
Nesvestan nagon za tim da se ojača nečiji identitet putem povezivanja s objektom
ugrađen je u samu strukturu egoičnog uma. Jedna od najvažnijih struktura uma
pomoću koje ego izlazi na površinu je identifikacija. Reč „identifikacija"
izvedena je od latinskih reči idem, što znači „isti" i facere, što znači
„činiti". Kada se identifikujem s nečim, ja to „činim istim". Istim
kao šta? Kao ja. Ispunjavam ga sopstvenim doživljajem koji imam o sebi i na taj
način ono postaje deo mog „identiteta". Jedan od najosnovnijih nivoa
identifikovanja je identifikovanje sa stvarima: moja igračka kasnije postaje
moj automobil, moja kuća, moja odeća itd. Pokušavam da se pronađem u stvarima,
ali nikad ne uspevam u tome i završavam izgubljen u njima. To je sudbina ega.
IDENTIFIKOVANJE
SA STVARIMA
Ljudi
iz marketinških agencija dobro su upoznati s činjenicom da, ako žele da prodaju
ljudima nešto što im nije zaista potrebno, moraju ih ubediti da će to doprineti
načinu na koji se vide ili načinu na koji ih drugi vide, drugim rečima, moraju
doprineti njihovom doživljaju njih samih. To postižu tako što, recimo, kažu da
ćete se isticati u masi ako koristite određeni proizvod, što implicira da ćete
tako postati potpunija osoba. Ili mogu da u vašem umu stvore vezu između
proizvoda i poznate osobe, ili mlade, privlačne i naizgled srećne osobe. Čak i
fotografije starih ili preminulih poznatih ličnosti iz vremena kad su bili na
vrhuncu svoje slave dobro služe toj svrsi. Neizgovorena pretpostavka je da time
što kupite taj proizvod, putem magičnog čina prilagođavanja, vi postajete kao
oni ili bar nešto nalik njima. U velikom broju slučajeva ne kupujete proizvod
nego „pojačivač identiteta". Firmirani predmeti su pre svega kolektivni
identiteti koje prihvatate. Oni su skupi, te samim tim i „ekskluzivni".
Kad bi svako mogao da ih kupi, onda bi oni izgubili svoju psihološku vrednost i
od njih bi ostala samo njihova materijalna vrednost, koja retko kad dostiže i
deo cene koju ste platili za njih. Stvari s kojim se neko identifikuje variraju
od osobe do osobe i zavise od godina, pola, primanja, društvene klase, mode, kulture
koja ih okružuje itd. Ono s čim se vi identifikujete u vezi je sa sadržajem,
dok je nesvesni nagon da se identifikujete s nečim strukturalan. To je jedan od
najosnovnijih načina na koje egoični um funkcioniše.
Paradoksalno,
ono što produžuje život takozvanom potrošačkom društvu jeste činjenica da
pokušaji da se ljudi pronađu u stvarima ne daju rezultate. Zadovoljenje ega je
kratkog veka i vi nastavljate da tražite više, kupujete više, trošite više.
Naravno, u fizičkoj dimenziji u kojoj naše površno „ja" obitava, stvari su
neophodan i neizbežan deo naših života. Potreban nam je prostor za življenje,
odeća, nameštaj, alat, prevozno sredstvo. Takođe, u našem životu postoje i
stvari koje cenimo zbog njihove lepote ili kvaliteta. Treba da odamo počast
svetu stvari, ne da ga preziremo. Svaka stvar se odlikuje Postojanjem, i
predstavlja privremeni oblik koji svoje korene pronalazi unutar bezobličja
jedinog Života, izvora svih stvari, svih tela, svih oblika. Kod većine starih
kultura, ljudi su verovali da sve, čak i takozvani neživi objekti, poseduju duh
u sebi, i u tom smislu bili su bliže istini nego što smo mi danas.
Kada
živite u svetu koji je otupeo od silnih mentalnih apstrakcija, više ne možete
da osetite živost univerzuma. Većina ljudi ne živi u pravoj stvarnosti nego u
zamišljenoj. Ali ne možemo odavati počast stvarima ako ih koristimo da bismo
ojačali svoj doživljaj sebe, tj. ako pokušavamo da pronađemo sebe u njima. To
je upravo ono što ego radi. Ego-identifikacija sa stvarima tera nas da se vežemo
za stvari i postanemo opsednuti njima, što za uzvrat stvara potrošačko društvo
i ekonomske strukture u kojima je jedina jedinica napretka još više.
Nekontrolisana težnja ka posedovanju nečega u još većoj meri, težnja ka
beskonačnom rastu predstavlja disfunkcionalnost i bolest. To je ona ista vrsta
disfunkcionalnosti koju manifestuje kancerogena ćelija, čiji je jedini cilj da
se uveća, nesvesna činjenice da će time dovesti do sopstvenog uništenja jer
uništava organizam čiji je deo. Pojedini ekonomisti su toliko privrženi terminu
rasta da jednostavno ne mogu da se odvoje od te reči, pa čak i vreme recesije
nazivaju „negativnim rastom".
Ogroman
deo ljudskog života protraćen je na opsesivnu preokupiranost stvarima. Iz tog
razloga, jedno od najvećih zala našeg vremena je proliferacija objekata. Kada
više niste u stanju da osetite svoj život, velika je verovatnoća da ćete
pokušati da ga ispunite stvarima. Kao duhovnu vežbu predlažem da preispitate
svoju vezu sa svetom stvari putem samoposmatranja, i da poseb¬no obratite
pažnju na one koje oslovljavate s ,,moj/a". Potrebno je da budete oprezni
i u potpunosti iskreni ako želite da saznate, na primer, da li je vaš doživljaj
sopstvene vrednosti povezan sa stvarima koje posedujete. Da li određene stvari
izazivaju profinjeni osećaj važnosti ili superiornosti? Da li to što ih ne
posedujete čini da se osećate inferiornim u odnosu na one koji imaju više od
vas? Da li povremeno spominjete stvari koje posedujete ili ih pokazujete kako
biste uvećali sopstveni osećaj vrednosti u nečijim očima, a samim tim i u
svojim? Da li se osećate ogorčeno, besno ili poniženo ako neko drugi poseduje
više od vas ili onda kada izgubite nešto veoma vredno?
Izvor:
“Nova Zemlja” Eckhart Tolle
Priredio:
Milan Bojić
Ovaj
tekst možete čitati i u aprilskom broju magazina Nova Svest
No comments:
Post a Comment