MOJE MALO PARČE NEBA

MOJE MALO PARČE NEBA

Friday, May 15, 2015

OTLA PRINCIP - OVAKO OD SEBE ČINITE BESPOMOĆNO LICE




          “Njemu je preprekom bilo suviše znanja, suviše svetih strofa, suviše žrtvenih pravila, suviše posta, suviše napora i stremljenja!”
                                                                   Hermann Hesse, Siddhartha




          Čovjekova moć je tako ogromna, da on čak ima moć, odložiti je i samoga sebe učiniti i bespomoćnim stvorenjem. Ovom se mogućnošću obilno služimo. Štoviše, čini se kao da se time čovjek najradije bavi. Na mojim seminarima, ja uvijek iznova imam priliku promatrati kako ljudi svim silama nastoje izgledati bespomoćnima. Ljude ništa više ne uzbuđuje od izjave da su moćna bića. Nekima je to suviše. Oni radije preuzimaju ulogu žrtve; tada barem imaju mogućnost da se žale i druge čine odgovornima za svoju bijedu.

          Ako pripadate takvima, tada vam ova knjiga u ovom trenutku neće biti korisna. Možda je možete ponovo početi čitati za desetak godina.

          Ssda ćemo govoriti o nekoliko trikova koje mi ljudi primjenjujemo, pomoću kojih sebe činimo bespomoćnima.








2.1    Strah



          Strah utječe na mnogo ljudi. Pri tome mislim na strah od bolesti, nesretnog slučaja, recesije, otpusta s posla. Ili sasvim jednostavno strah od šefa, ili suradnika. Spomenuti treba još strah od odgovornosti i tuđih mišljenja. Zatim od provale, agresije, od rata. Možemo nastaviti nabrajati do u nedogled.

          Da bi ovim strahovima postavili izvjesne granice, izmislili smo dvije stvari: osiguranja i socijalnu državu. Oboje ljudima nudi barem neku vrstu sigurnosne mreže. Koliko je velik strah, vidljivo nam je ako pogledamo kako veliko značenje ove dvije situacije imaju. Radi se o golemim sumama, koje one posjeduju i kojima rapolažu. U materijalnom svijetu je samo po sebi shvatljivo, da se novcem pokušava kupiti izvjestan stupanj sigurnosti.

          Dublji je problem u tome, da smo mi nesigurni u svojoj nutrini. Nesigurnost uzrokuje strah, a strah ne vodi samo osiguranjima nego dovodi do borbe, obrane, agresije. Što više nesigurnosti tim više straha, tim više obrane, tim više agresije. Čovjek koji se osjeća nesigurnim, je, naravno, čovjek bez moći. Jedan stvarno moćan čovjek se, sasvim logično, neće osjećati nesigurnim, a to znači: on se neće plašiti.

          Time je strah jedan problem ljudske nesigurnosti. Nesigurnost je nedostatak povjerenja u svijet. I sada se polako približavamo nečem zanimljivom. Većina ljudi pripada nekoj religiji, a time vjeruje i u Boga. U normalnom slučaju je to vrlo moćan, svemoćan Bog. Ako se dakle ljudi koji vjeruju u Boga plaše i sklapaju osiguranja, tada to ne znači ništa drugo do:

          Povjerenje u Boga je dobro, ali bolje je osigurati se. (!)

          Nama sasvim jednostavno nedostaje temeljno pouzdanje u Boga, ili u život, ili kako već želite nazvati tu snagu. Kada bi to povjerenje postojalo, ne bi postojao strah. To nije vrednovanje, to je čisto utvrđivanje činjenica. To ne govori ništa protiv osiguranja: sasvim je u redu sklapati osiguranja, ako nedostaje povjerenje u život. Na temu povjerenje, vratit ćemo se prilikom obrađivanja samog OTLA-principa.

          Ono što nas na ovom mjestu zanima, to su posljedice straha. Strah vodi do toga da se čvrsto hvatamo dogmi, sudova, raznih sustava vjerovanja, nekog određenog čovjeka. Mi vjerujemo da nam to daje sigurnost, identitet, orijentaciju. Posljedice su upečatljive: hvatajući se o nešto, mi blokiramo život, blokiramo naš osobni razvoj. Ono što čovjek drži, ne može se kretati. Ono što se ne kreće, umire. To nije teorija već dnevna praksa. Jedan mi je čovjek pričao da je imao suradnika, koji je u roku šest mjeseci umro od raka. Taj se suradnik grčevito hvatao za sve.

          Nedavno sam čuo zapanjujuću teoriju. Jedna je dama govorila, da je strah neophodan, zbog toga što nas čuva od opasnosti. Treba sebi predstaviti ovo praznovjerje: strah nas čuva od opasnosti! Ako dakle želim bez nezgode stići autom od A do B, tada se samo trabam plašiti, i ništa mi se neće dogoditi. Naravno da je stvar sasvim obrnuta: strah privlači ono čega se bojimo. Povjerenje me bez ikakve sumnje čuva od opasnosti mnogo bolje nego strah. To je ono, što vanzemaljac nikada neće razumjeti! Gdje je tu logika, gdje je zdrav ljudski razum? Za što bi strah mogao poslužiti? Strah je suprotnost ljubavi i nije za ništa upotrebljiv. (Na ovu ćemo se temu još vratiti). Ljudski um ponekad donosi čudnovate plodove.

          Ovo što ovdje pišem, nije, naravno, ništa nova. Tko želi, može u Svetome pismu pročitati, da strah privlači ono čega se čovjek plaši i da su brige bezrazložne. To zna ne samo kršćanstvo, nego i islam. Mohamad Iqbal, duhovni voditelj milijuna Arapa piše na temu strah između ostalog: “Očajanje je otrov za život... Bespomoćnost je plod očajanja... O, zatvoreniče tvojih briga, uči od poroka poruku “ne brini se”. A u vezi s našim OTLA-principom, može se reći još konkretnije: “Strah tvojim snagama oduzima snagu za napredovanje, a intelektu oduzima sposobnost razmišljanja”.

          Osnove OTLA-principa vrlo su lijepo vidljive i u sportu. Strah uzrokuje grčevitost, zbog čega nije moguće upotrijebiti sve raspoložive snage. U curlingu se, primjerice, kamenje čije je stavljanje vezano o strah, naziva “kamenjem straha”. Takav kamen, naravno, nikada ne zauzme onakav položaj kako je to igrač sebi zamislio. Strah, svejedno koliko malen bio, smeta harmoničan tijek života. To vrijedi za sport, zanimanje, privatni život i politiku.

          Dakle, ukratko rečeno: strah izvire iz temeljnog nedostatka povjerenja u život i vodi s jedne strane do odgovarajućih obrambenih reakcija (grč), a s druge strane, ne samo da općenito blokira život, već sasvim konkretno i energiju i sposobnost razmišljanja pojedinca.

          Strah vam sasvim sigurno ne pomaže da optimalno riješite svije probleme i da brzo postignete svoje ciljeve.




2.2    Grijeh



          Pri našim razmatranjima o bespomoćnim ljudima, uloga grijeha igra važnu ulogu.

          Grijeh je izvanredno praktičan kada se uz njegovu pomoć želi vladati ljudima, učiniti ih ovisnima. Mehanizam koji se iza toga krije, jednostavan je, a njegova se pouzdanost dokazuje uvijek iznova već tisućama godina:

          Ljudima se objasni, “svi ste vi griješnici”. Zbog toga imaju lošu savjest. A zato što imaju lošu savjest, njima je moguće manipulirati. Tako je kod odraslih, tako je i kod djece. Čim netko ima lošu savijest, od njega je moguće dobiti stvari koje inače ne bi bilo moguće dobiti. Trik izgleda ovako: njega se naravno ne ostavlja samog s njegovom lošom savješću. Ta nismo neljudi! Grešniku se pokazuje put kojim se može izbaviti. Potrebno je samo da napravi ovo ili ono – ili da plati – i vidi, grijesi su mu oduzeti. To ide tako jednostavno i brzo. Ali sada je važno, da se pojedinac usprkos tome ne osjeća sigurno, jer inače bi mu moglo biti predobro i njega se više ne bi moglo tako lako kontrolirati. Radi se dakle o tome, da mu se pojasni, kako grijeh poput neke prijetnje stalno lebdi nad njime. Tako je njime mnogo lakše manipulirati.

          Konkretno, sve skupa izgleda kako slijedi: Jedan pozvani (od koga pozvan?) objašnjava mnoštvu svečanim glasom: “Svi ste vi grešnici. Dođite k meni (dok je još vrijeme, ja ću vam pokazati put vašeg izbavljenja.”

          Ovaj princip funkcionira bez greške. Neobjašnjivo je međutim, zašto ljudi dozvoljavaju da se tako s njima postupa. Zašto toliko mnogo ljudi, moć nad sobom predaje u ruke drugim ljudima? I otkuda ti drugi ljudi sebi uzimaju pravo, da odlučuju o grijehu ili ne-grijehu? Otkuda bilo koji čovjek uzima sebi pravo da sudi drugima?

          Grijeh nije prirodan zakon. To je čista izmišljotina ljudi, koja ima jednu jedinu svrhu, ovladavanje drugim ljudima. Sve dok netko dozvoljava da se prema njemu tako postupa, ne može postati stvarno snažnim čovjekom.

          Ovdje se ne radi o tome da se osude propovjednici grijeha. Tko učestvuje u toj igri grijeha, sam je za to odgovoran; nitko ga na to ne prisiljava.

          Neshvatljivo je zašto toliki ljudi moć nad njima dragovoljno ustupaju drugim ljudima. Neshvatljivo je također, zašto to funkcionira čak i u kršćanstvu. Nedavno sam u jednom kršćanskom časopisu pročitao sljedeću rečenicu: “Nama je potrebno oboje – Mesija, koji dolazi kao sudac nacijama, kao i ljudi, koji su voljni podvrgnuti se jednoj novoj etici.”

          Zamislite ovo: Mesija bi trebao suditi nacijama! Očito zato, što su svi grešnici. Neka mi je dozvoljeno pitanje: kakva nam je korist od toga? Što imamo od toga, ako se sudi nacijama? I kojim će se nacijama suditi strože, a kojima blaže? Hoće li dotična nacija biti bolja, nakon što joj je suđeno? Sve skupa nema nikakva smisla. To je znao i Isus. Prošlo je već dvije tisuće godina, od vremena kada je na upečatljiv način rekao:

          “Ne sudite, da vam ne bi bilo suđeno!”

          A što mi radimo? Neumorno sudimo drugim ljudima. Ako nekog označimo kao grešnika, sudili smo mu. Mi dakle radimo upravo ono, što je utemeljitelj kršćanstva odbacivao. A nazivamo se kršćanima!

          Nije shvatljivo, zašto toliko mnogo ljudi sebe čine bespomoćnim bićima, izjašnjavajući se da su grešnici. Rezultat toga vidimo svuda oko nas. Međusobne optužbe, agresije, ratovi, a prije svega: nesposobnost da riješimo svoje probleme.

          Na koji je način moguće iz jednog snažnog bića napraviti slabo, degenerirano biće, slikovito nam prikazuje upečatljiva priča iz Orijenta:

          Na nekoj livadi je mirno paslo stado ovaca. Iznenada, iz obližnje se šume pojaviše lavovi koji se baciše na stado. Livada je bila natopljena krvlju ovaca. Lavovi su ostali, oduzevši ovcama njihovu prijašnju slobodu. Ovce su jako patile, jer su bile u potpunosti izložene nadmoćnim lavovima. One se skupiše da bi razgovarale o nastaloj situaciji. Ovako niti u kojem slučaju nije moglo ići dalje. Dogodilo se, da je među ovcama bila jedna stara i lukava ovca, koja je svoja razmišljanja ovako iznijela: “Snagom se ne možemo oduprijeti lavovima; mi se ne možemo pretvoriti u lavove. Ali moguće je nešto drugo: mi možemo iz lavova napraviti pitome ovce. Možemo lavove navesti na to, da zaborave tko su; to je moguće.” Ostale se ovce složiše da bi trebalo pokušati. Tako je inspirirana ovca počela propovijedati krvoločnim lavovima. Rekla im je: “O, vi besramni lašci, koji ništa ne znate o vječnom prokletstvu! Ja posjedujem duhovnu moć, ja sam poslanik Božji za lavove. Ja sam svjetlo za zamračene oči, ja dolazim da bih objavio zakone i podijelio zapovijedi. Ostavite se svojih besramnih djela! Vi, koji u sebi nosite zlo, pomislite na dobro! Tko je divljak i brutalan, taj je tiranin. Pravedna se bića ne hrane mesom nego travom. Vegetarijance Bog voli. Vaši oštri zubi su vaša sramota. Raj pripada slabima. Loše je, stremiti blagostanju; siromaštvo se Bogu više sviđa od bogatstva. Umjesto da ubijaš ovce, ubij svoj ego i biti ćeš nagrađen! Morate biti ludi, ako niste spremni zaboraviti sebe same. Zatvorite svoje oči, zatvorite svoje uši, svoja usta, kako bi vaše misli mogle doseći najviše nebo. Ova livada nije ništa, ona je iluzija, nemojte se zadovoljiti s iluzijom!” Tako je govorila lukava ovca. I dogodilo se, što se moralo dogoditi. Lavovi, umorni od stalne borbe, postepeno usvojiše religiju ovaca. Počeli su jesti travu, njihovi zubi vremenom otupješe, a strašno svjetlucanje u njihovim očima izgubilo se; polako je nestalo i hrabrosti iz njihovih srca. Izgubili su sposobnost da vladaju, izgubili su ugled, moć, blagostanje. Njihova je tjelesna snaga nestajala, a duhovni strah je posajao sve većim. Strah od smrti, strah od Božjeg suda oduze im hrabrost. Strah je proizveo mnoge bolesti, koje do tada nisu poznavali. Siromaštvo i malodušni način razmišljanja ovladaše krdom nekoć moćnih lavova. Ovcama je uspjelo uspavati lavove. Lavovi su ovu propast nazvali “moralnom kulturom”.

          Kakva se pouka krije u ovoj priči? Ako uspijete nekog čovjeka uvjeriti da grešno živi i ako uspijete uliti mu strah, od njega ćete napraviti slabića i bit će vam jednostavno vladati njime.

          Ukoliko želite osnovati sektu: ovdje imate recept, koji je već tisućljećima uspješan.

          Ili, da formuliramo pozitivno: ne dozvolite da vas itko uvjeri kako ste grešnik. Radije se pitajte, koji bi mogli biti njegovi motivi, zbog kojih iz vas želi napraviti bespomoćnog čovjeka. I molim vas da upitate sebe, kako bi se grijeh mogao uklapati u sliku kršćanske ljubavi. To nije moguće, jer se bezuvjetna ljubav i grijeh (osuđivanje) međusobno isključuju

No comments:

Post a Comment