2.6
Kompleksnost života
Ja
sam čvrsto uvjeren, a to ću pokušati i dokazati, da je istina jednostavna, da
mora biti jednostavna. Ili bi istina trebala biti rezervirana samo za malu
elitu nadprosječno inteligentnih ljudi?
Svakodnevna
realnost, međutim, takva je, da se sve uvijek prikazuje strahovito
kompliciranim. To je jako praktično za eksperte. Oni se tada mogu jasno
isticati nad običnim smrtnicima, pa ih se zbog toga i odgovarajuće cijeni i
novčano nagrađuje. Postoje ljudi, koji su u nešto uvjereni tek onda, kada to
više ne razumiju. A postoje i ljudi koji prestanu vjerovati u nešto ili u
određenu stvar, čim je shvate. To zvuči čudno, ali je istina. U mojim
seminarima, ja često čujem: "Ne, tako jednostavvno to ne može biti!” I to
je opet odbijanje prihvaćanja moći. Jer o tome se i radi: ako je nešto
jednostavno, tada to možemo i primijeniti. Ili je možda u pitanju strah da ćemo
u svojem životu morati nešto promijeniti, ako je stvar jednostavna? Kada bi,
naime, bilo komplicirano, uvijek bi se mogao naći izgovor. “Teško je, potrebno
je vrijeme, drugi to također ne mogu.” ali ako je nešto jednostavno, tada više
nema izgovora, osim onog “tako jednostavno to ne može biti!”.
Čak je i
prilikom najnovijih istraživanja kaosa ustanovljeno, da se i najkompleksnije
tvorevine sastoje od sasvim jednostavnih struktura. Ako dovoljno duboko
pogledamo, stvari postaju sasvim jednostavne. No ako se krećemo površinom, ako
započnemo znanstveno analizirati, tada sve postaje izuzetno kompleksno i teško.
Uzmimo jedan
primjer:
Hodanje se
čini sasvim jednostavnom stvari. To praktički svatko može. Ali ako počnemo
analizirati sam proces hodanja, mogli bi analizama napuniti cijele biblioteke –
a usprkos tome vjerojatno ne bi shvatili proces hodanja. Isto tako, pomoću
takvih knjiga vjerojatno nikome ne bi bilo moguće naučiti hodati – iako je to
sasvim jednostavno, ako to čovjek prakticira. Na isti način, ako želimo, mi
možemo sve toliko zakomplicirati, da samo još rijetkim ekspertima bude moguće
nešto od toga razumjeti.
Primjer s
hodanjem možda nema nikakvih daljnjih posljedica. No, drugačije stoji stvar ako
obrađujemo temu ljubav. Ovoj temi je posvećeno jedno od sljedećih poglavlja;
zbog toga, ovdje samo toliko: o ljubavi se može visokoparno filozofirati, s
rezultatom, da nitko više ne zna, što je ljubav. A prije svega, to vodi do toga
da se ljubav ne prakticira. Prakticirati ljubav, jednostavno je; ali ljubav
definirati, analizirati, vrlo je komplicirano, to je toliko komplicirano, da za
ljubav uopće više ne ostaje vremena. Kada polaznicima mojih seminara objasnim
da je uz pomoć ljubavi svaki problem rješiv, tada ima takvih, koji se gube u
nedoglednoj diskusiji s ako-i-ali. Sve odjednom postaje visokokomplicirano, što
opet postaje opravdanjem da se ništa ne mora poduzeti. Zato što očito ipak sve
skupa nije tako jednostavno.
Poznat i
ugledan zastupnik medicine i psihologije, Balthasar Staehlin, već je početkom
70-tih godina u svojoj knjizi “Svijet kao ti” napisao sljedeću rečenicu: “U
cjelokupnoj današnjoj medicini i psihologiji, nedostaje nam istinsko i
jednostavno”. Dokle je taj nedostatak jednostavanog u medicini doveo, u
međuvremenu je vidljivo po eksploziji troškova u zdravstvu.
Naše je
zdravstvo toliko kompleksno, da ga financijski više nije moguće podnijeti.
(Dvadeset godina nakon što je Staehlin ukazao na to!). I druge zemlje imaju taj
problem. Nedavno sam na francuskom radiju čuo kako je objavljena spoznaja od
revolucionarnog značenja. Neki je stručnjak na temu eksplozije troškova u
zdravstvu dao na razmišljanje, da su tri ultrazvučna pregleda tijekom trudnoće
sasvim dovoljna. Ja sebe sasvim ozbiljno pitam: kako su djeca ranije dolazila
na svijet? I kako uspijeva indijkama, afrikankama, južnoameričankama da bez
ultrazvuka uzrokuju eksplozije pučanstva? Postoje ljudi, koji našu kompleksnu
visoku tehnologiju nazivaju napretkom; po mojem mišljenju je to prije znak
duhovne pomračenosti.
Poput
Balthasara Staehelina, i ja sam čvrsto uvjeren da je istina jednostavna, čak
vrlo jednostavna.
Bilo bi mnogo
bolje kada o nekim stvarima ne bi do u beskonačnost raspravljali, nego ih
jednostavno napravili.
Istina je
jednostavna: tko jednostavne stvari čini kompliciranima, budala je, jer blokira
sebe samoga u svom razvoju.
2.7
Racionalnost
Za znanstvenost i
management su racio (intelekt) i analiza od centralnog značenja. U međuvremenu
se, međutim, otkrilo, da to možda ipak nije put koji vodi do dubljih spoznaja i
do optimalnih rješenja problema. Biti ću kratak jer na ovu temu postoji već
dovoljno saznanja.
Za nas je važna
spoznaja, da mi naše mogućnosti izuzetno ograničavamo, ako se oslanjamo samo na
racionalnost i na analizu. Intelekt nema nikakve informacije o budućnosti,
njemu uvijek stoje na raspolaganju tek malobrojne informacije, na koje se može
osloniti prilikom donošenja odluka. S tog gledišta nije shvatljivo, zbog čega
je intelektu u prošlosti pridavano tako veliko značenje. Vjerojatnost donošenja
pogrešnih odluka jako je velika kod onoga, tko se oslanja samo na svoj intelekt
i obratno, šanse da se postignu veliki uspjesi vrlo su male, ako se netko služi
samo svojim intelektom. Niti jedan od svjetski natprosječno uspješnih produkata
nije nastao na temelju racionalne analize potreba kupaca.
Jedan od
možda najupečatljivijih primjera za ovo: pedesetih godina je Ford proveo
vjerojatno najopsežniju studiju tržišta, koja je ikada poduzeta. Cilj ove
studije je bio da se iznađe najoptimalniji dizajn za jedan nov auto, “Edse!”.
Ovaj ogroman napor završio je najvećim neuspjehom u povijesti gradnje
automobila, a poduzeće Ford je to koštalo više stotina milijuna dolara.
Auto je očito
bio toliko racionalan, toliko prosječan, da ga nitko nije htio kupiti.
Obratno, Ray
Kroc je usprkos svim racionalnim protuargumentima svojih pravnika godine 1960.
kupio ime McDonald. On je u svojoj nutrini osjećao, da će to biti sigurna
stvar. Ostatak je povijest. Svakome je poznata priča o uspjehu McDonalda. Ovako
nešto nije moguće racionalno planirati.
Pravi
natprosječni uspjesi se izrazito rijetko temelje na čisto racionalnim
razmišljanjima.
Racionalnost
traži znanje u izvanjskom svijetu. Taj način potrage je vrlo ograničen.
Istinsko znanje dolazi iznutra. Što više netko ističe svoju racionalnost, tim
manje vjeruje samome sebi, odnosno svome znanju koje dolazi iznutra. U
poglavlju 2.5 ukazao sam na potragu u izvanjskom svijetu. Racionalnost je jedno
od takvih traženja u izvanjskom. Tko se oslanja isključivo na racionalnost, na
kraju je uvijek nesiguran. Znanstvenost pruža najbolji dokaz, da spoznaje
dobijene pomoću racionalnog razmišljanja vrlo brzo mogu zastariti. Nasuprot
tome, primjerice, spoznaje Isusa, Buddhe, Laotsea itd. nikada nisu zastarile.
Te spoznaje nisu dobijene uz pomoć racionalnog načina razmišljanja.
Čudovišne
stvari mogu se čuti i od strane same znanstvenosti. Francuski biolog Joel de
Rosnay dokumentira u svojoj knjizi “Makroskop”, da postupci kojima se
istraživači služe prilikom uobičajenog znanstvenog istraživanja nisu prikladni
u svrhu obuhvaćanja istine, već da oni, sasvim suprotno, istinu izobličuju. U
takve postupke spada i racionalna analiza. On ukazuje na to, da je analitičko
mišljenje za znanstvenost važnije od uspoređujućeg, što vodi do toga, da se
znanstvenost ograđuje. Ona naginje skučenosti i krutosti.
Za nas to
znači sljedeće: racionalnost i analiza ograničavaju čovjekov potencijal,
ograničavaju vaš potencijal. Tijekom ove knjige postati će vidljivo, da za mene
uspoređujuće mišljenje, mišljenje u analogijama, stoji u prvome planu.
Neuspjeh
znanstvenoga rada na bazi racionalnosti posebno je uočljiv u medicini. Jedva da
postoji jedno jedino značajnije medicinsko otkriće u posljednjih stopedeset
godina, koje službeni univerzitetski profesori nisu smjesta osudili kao
neznanstveno. Tako je primjerice pronalazač Properdina koji je toliko važan za
ljudski imunološki sustav, 1954. godine počinio samoubojstvo, nakon što su ga
njegovi kolege godinama ismijavali. Svega nekoliko mjeseci nakon njegove smrti,
službena je medicina počela uvažavati njegova otkrića.
Medicina
očito predstavlja jedno od najžalosnijih poglavlja, što se tiče brutalnog
osuđivanja neistomišljenika. I sve to u ime racionalnosti! U stvari se naravno
ne radi niti o ljudskosti niti o saznanju; radi se o moći.
Zdrav ljudski
razum, trebao bi nam pokazati u najmanju ruku sljedeće: današnji eksperti
(liječnici, psiholozi, biolozi itd.) smiju se ekspertima iz godine 1500. A isto
će se tako eksperti iz godine 2500. smijati današnjim ekspertima. Budite dakle
oprezni u osuđivanju stavova, koji ne odgovaraju službenoj znanosti. Galileo
Galilej je također bio osuđen od strane tadašnje znanosti. Danas zna svako
dijete: Zemlja se okreće oko Sunca.
Ovi bi
primjeri trebali biti dovoljni da pokažu, kako uskogrudnost koja se temelji na
racionalnosti, koči čovjekov razvoj. Racio traži u izvanjskom svijetu, ali
istinsko znanje, istinski razvoj, dolaze iznutra.
2.8
Nesposobnost da se samostalno i logično razmišlja
Mi ljudi općenito
smatramo, da smo bića koja logično misle. I mnogo držimo do naše sposobnosti
mišljenja. U ovom poglavlju ću nastojati pokazati da naša logika ne seže
daleko, da ponekad potpuno nelogično razmišljamo i djelujemo. To je već bilo
vidljivo i na dosadašnjim primjerima. Tako smo primjerice vidjeli, da
znanstvenost uvijek prihvaća samo ono što se uklapa u trenutno vladajuću sliku
o svijetu. S logikom i samostalnim mišljenjem, ovo nema suviše zajedničkog: tko
ima pregled nad poviješću, trebao bi znati, da se znanstvenost tijekom malo
godina može jako promijeniti.
Iz povijesti
nam je također vidljivo, da smo se očito programirali na sukobe. Naše povijesne
knjige prepune su opisa raznih ratova. Što su svi ti sukobi, ti ratovi
donijeli? Gdje je danas slavno Rimsko carstvo, gdje nekad ponosna Španjolska i
moćna Engleska? Kada bismo stvarno mogli logično i samostalno razmišljati, mi
bi već odavno potražili druge putove suživota – a i našli bi ih. Pri čemu treba
primijetiti, da su ovi “drugi” putovi već tisućljećima uvijek iznova
propagirani. A usprkos tome, očito nismo u stanju te druge oblike suživota
shvatiti i primijeniti. U 19. stoljeću je u prvome planu bila borba za
opstanak. Stječemo utisak, kao da mnogi ljudi – posebno menadžeri – još uvijek
žive u duhu 19. stoljeća. No u međuvremenu znamo, da je ideja evolucije kroz
borbu, uništenje, iskorištavanje odgovorala upravo motrištu, odnosno stanju
svijesti tadašnjih ljudi. Mi znamo također da je ono što nam je znanstvenost
tada objasnila kao iskorištavanje, u stvarnosti simbolična kooperacija. Znamo,
da su paraziti u prirodi atipični i da se događa upravo suprotno: simbiotična
pomoć je dio evolucije. Većina živih bića (ovdje isključujem čovjeka) očito je
shvatila da sve što živi čini jednu cjelinu, i da smrt jednog “protivnika” ili
jedne vrste također uvijek predstavlja i opasnost po sve ostale vrste i po
sustav kao cjelinu. Jedan od najuspješnijih parazita je očito rak. On je tako
uspješan, da ubija čak i svog domaćina (čovjeka) koji ga hrani – a time ubija i
samoga sebe. Mi danas znamo, da odnos razbojnik-žrtva u prirodi predstavlja
izuzetak. Zbog toga smo taj odnos vjerojatno i posebno uočili. Pritom smo
zaboravili, da postoje milijarde kooperativnih i simbiotičkih odnosa – a smo
mali broj ubitačnih. U suprotnom, život ne bi bio moguć.
Neki
menadžeri i političari to niti do danas nisu shvatili. Za ovo bi vjerojatno bio
potreban trening u analognom načinu mišljenja. Samo tako bi netko bio u stanju
da primjer raka primijeni, recimo, i na ekonomiju. Ovdje nas očito blokira naša
fiksacija na uvijek iznova uvježbavan ravnolinijski način razmišljanja.
Čini mi se da
je ovdje od odlučujućeg značaja činjenica da ne postoji samo jedna logika, nama
poznata aristotelovska logika, već da postoje i druge vrste logike. U našem
ograničenom načinu razmišljanja mi smo toliko fiksirani na “ili-ili” logiku
Aristotela, da sebi neku drugu logiku ne možemo zamisliti. U našem govoru, ne
postoji čak niti oblik množine od riječi logika! A ipak postoje druge logike,
koje su već prije tisućljeća bile poznate u hinduizmu i budizmu, a koje su
danas potvrđene spoznajama moderne teoretske fizike. Ne postoji samo jedan
ili-ili, dobro ili loše, postoji također "jedno kao i drugo”, dobro i loše
istovremeno. Ovo je vrlo dobro formulirao atomski fizičar Heisenberg. On
zahtijeva “nadilaženje one jednodimenzionalne, krute logike, koja svijet nožem
dijeli na ili-ili, da bi iz njegove rascjepkane lešine pokušala izgraditi
apstraktni pojmovni svemir.”
No mi smo
toliko ukorijenjeni u našem ili-ili načinu razmišljanja, da nam teško pada
osloboditi se istog; možda i zato, što je to oslobađanje povezano s izvjesnom
mjerom samostalnog načina razmišljanja. (Vidi i poglavlje o izgonu iz raja). U
ovoj ćemo knjizi uvijek iznova morati ukazivati na jedno-kao-drugo-logiku –
usprkos opasnosti, da će se neki čitaoci morati dosta potruditi da bi to
shvatili.
Svaki čovjek
može, ako hoće, u svom životu naći primjere koji pokazuju što vodi do
konflikta, i koji pokazuju što vodi njihovom rješavanju. Ali kako nismo naučili
samostalno misliti, mi preuzimamo programe naših roditelja ili okoline. To
znači, da mi doduše živimo u visokotehniziranom svijetu, ali naši obrasci
mišljenja ne razlikuju se od onih koje smo imali prije tisuću ili dvije tisuće
godine. To je apsurdna situacija. Naša sposobnost mišljenja nije u nikojem
smislu držala korak sa sposobnošću produkcije i mijenjanja svijeta. Mi smo se
toliko koncentrirali na razvoj i produkciju dobara, da nam nije preostalo ništa
vremena za razvoj samog čovjeka. Prije nekog vremena, jako je bila popularna
riječ: granice rasta. Mnogo je razmišljano o granicama materijalnog rasta, jer
se očito primijetilo da to ovako dalje neće moći ići.
Ono čime se
mi ovdje bavimo, to je unutarnji rast čovjekov. To je svakako polje najvećeg
mogućeg rasta, kojeg možemo zamisliti. S jedne strane zato što je čovjek
potpuno nerazvijen, a s druge zato što na ljudskom području ne postoje granice
rasta. Znam: neki će znanstvenici smjesta reći, da je čovjek vrlo ograničeno
biće. To je naravno istina utoliko, što je čovjek samoga sebe napravio takvim
ograničenim bićem. Ako je imao moć to napraviti, onda, sasvim logično, ima i
moć nadilaženja granica koje je sam sebi postavio.
Promotrimo
časkom nekoliko primjera koji pokazuju našu nesposobnost da mislimo samostalno
i logično.
Postoje
inteligentni menadžeri, koji se počnu smijati ili se neugodno osjećati, kada u
seminarima govorim o temi ljubavi. No istovremeno su ti manadžeri članovi
kršćanske crkve, kršteni su i vjerojatno su i brakove sklopili u crkvi. Ti
ljudi sasvim sigurno poznaju i temeljnu izjavu kršćanstva, koja glasi: “Ljubi
bližnjega svoga kao samoga sebe!” Kako se može biti pripadnikom kršćanske
crkve, a smijati se kada je tema ljubav, boriti se sa svojim konkurentima do
krvi, i istovremeno zahtijevati da se bombardiraju tamo neki “zli ljudi”. Gdje
je tu logika?
Može netko
sve to raditi, ali sasvim sigurno ne kao član katoličke crkve. Moja je namjera
da pokažem, kako u osnovi inteligentni ljudi često strahovito malo razmišljaju.
Prilokm rođenja, oni automatski pripadnu jednoj organizaciji, o čijim temeljnim
pravilima više uopće ne brinu. To baš i nije dokaz mnogo hvaljene ljudske
inteligencije.
Zamislimo
ovakav slučaj: osnovali smo novu organizaciju. Jedno od pravila te organizacije
glasi: “Mi nećemo suditi o drugim ljudima”. I sada pokušavamo ljude nagovoriti
da postanu članovima te organizacije. Mi ćemo vjerojatno naići na mali broj
ljudi koji će biti spremni priključiti nam se. Malo će biti onih, koji će
smatrati da se mogu držati tog pravila. Većina će reći da oni eto drugačije
žive i zato se ne mogu prilključiti našoj organizaciji. To je logično. Ali isti
ti ljudi su članovi katoličke crkve, crkve koja postavlja upravo te iste
zahtjeve. Gdje je tu logika.
Pozor: ja ne nagovaram
na istupanje iz crkve. Ja zagovaram samostalno i logično razmišljanje. Ili smo
članovi crkve, tada bi bilo pošteno i logično da barem pokušamo držati se
njezinih pravila. Ili, ako se ne obaziremo na ta pravila, tada bi bilo također
pošteno i logično, istupiti iz crkve. Sve drugo je nepošteno, da ne kažem
licemjerno.
Sada mi,
molim vas, kažite jedno: kako može jedno društvo ili organizacija, koja sasvim
očito računa s nepoštenjem ili barem s nerazmišljanjem većine svojih članova,
riješiti vaše probleme?
Kako može
jedna kršćanska publikacija objaviti sljedeću rečenicu: “Nama je potreban
Mesija, koji dolazi kao sudac”. Kao što je poznato, Isus je rekao “Ne
sudite...” Gdje je tu logika? Gdje je tu samostalno razmišljanje?
Nedavno su mi
ispričana dva primjera, koji se lijepo uklapaju u rečeno.
Jedno je
poduzeće prijavilo četiri svoja suradnika za kurs pod nazivom “Pozitivno
razmišljanje”. Kurs je trajao pola dana i koštao 120 franaka. Kratko prije
početka kursa, poduzetnik je svoje suradnike odjavio, a kao razlog naveo, da je
ekonomska situacija poduzeća loša! Gdje je tu logika? Vjerojatno bi upravo tim
ljudima nekoliko misli o pozitivnom mišljenju bilo neophodno potrebno! Ako
poslovi idu dobro, ljude se šalje na kurseve o pozitivnom mišljenju. Ako
poslovi ne idu dobro, tada se za pozitivno mišljenje više nema vremena. Kakva
glupost. I mi to nazivamo “čovjek, kruna Stvaranja”.
Drugi primjer
je još apsurdniji – ukoliko je apsurdnost moguće povećavati.
Nekoj je ženi
njezina prijateljica ispričala, da nju komarci ne bodu, jer se zna od njih
zaštititi. Na ovo je ta inteligentna, moderna žena s kraja dvadesetog stoljeća
odgovorila: ali komarcima je potrebna krv kako bi mogli živjeti. Ona je to
pročitala u jednoj knjizi. Zato nije lijepo, komarcima ne dozvoljavati da nas
bodu. Ovdje dakle imamo jednu vrlo zanimljivu teoriju: Bog je stvorio čovjeka,
jer je komarcima potrebna krv...
I mi se još
čudimo problemima, s kojima se čovječanstvo, a i pojedinac, bori.
Jedan od tih
problema je, primjerice, na daleko rasprostranjena nezaposlenost. I to je jedan
od vrlo dobrih primjera naše nesposobnosti da samostalno i logično razmišljamo.
Uvijek iznova se predlaže da se radi manje sati tjedno, kako bi se raspoloživ
posao podijelio na više ljudi. Ovo nema ničeg, ali baš ničeg zajedničkog s
realnošću i s tisućgodišnjim iskustvom. Iza tog prijedloga nalazi se ideja, da
je količina posla ograničena. A to ne odgovora stvarnosti. Ali u skladu je,
naravno, s našim ograničenim načinom mišljenja. Očito više nismo sposobni
predočiti sebi, da je količina posla neograničena. Čovjek je onaj, koji kreira
posao. Ali sigurno ne time da manje radi, nego time što je kreativan. Količina
posla nije izvana zadana, nju stvaramo mi sami. Našim ograničenim načinom
razmišljanja i uslijed naše ideje, da je posao nešto loše te ga treba po
mogućnosti reducirati, stvarno nam je uspjelo smanjiti količinu posla. I sada
se tužimo na nezaposlenost. S logikom to ima jako malo veze. Mi ne možemo
godinama posao prikazivati kao nešto loše – boreći se za smanjenje radnog
vremena – i misliti, da to neće imati posljedica. Mi smo sada naime postigli
ono, što su neki ljudi očito htjeli manje posla. Da bi to moglo dovesti do
nezaposlenosti, to, naravno, nitko nije pretpostavljao. Mi sada samo žanjemo
ono, što smo godinama sijali. Toliko jednostavne su zakonitosti.
Sjetimo se
samo Edisonovih pronalazaka (električna sijalica) i Fordovih (tekućih traka).
Time je stvoreno milijune radnih mjesta. Ali ne trebamo ići toliko daleko
unatrag. Sjetimo se švicarske industrije satova i vrste satova “Swatch”. To je
stvarno bilo kreativno postignuće, koje je održalo radna mjesta i čak stvorilo
nova. Ali što je danas glavna tema u poduzećima? Smanjenje proizvodnih
troškova, a time i smanjenje broja zaposlenih. To nema veze s nedostatkom
posla, već je to nedostatak kreativnosti i fleksibiliteta. Ne radi se o tome da
se određena, ograničena količina rada nanovo podijeli, radi se o tome da treba
stvoriti novu količinu rada. No za ovo je potrebno nešto fantazije, nešto
kreativnog razmišljanja. Očito je ovo teže, nego jednostavno govoriti o
preraspodjeli posla.
U redukciji
radnog vremena u svrhu rješavanja problema nezaposlenosti krije se još jedna
nelogičnost. Ako namještenici manje rade, poduzetnik manje zarađuje – osim, ako
namještenici u odgovarajućoj mjeri manje zarađuju. No ako namještenici manje
zarađuju, oni će i manje konzumirati. A smanjenim konzumiranjem, sasvim
sigurno, nije moguće riješiti problem nezaposlenosti. Treba se dogoditi upravo
suprotno. Namještenici bi trebali više raditi za isti novac. Samo u tom će
slučaju poduzetnici više zarađivati; a ako poduzetnici više zarađuju, zaposlit
će više namještenika, sve drugo je iluzija. Osim toga će poduzetnici više
investirati, što više zarađuju. A i to pospješuje ekonomski napredak. Više rada
za isti novac; to bi bilo socijalno. Manje rada uz manje posla nema ničeg
zajedničkog sa “socijalnim” i pogoršava nezaposlenost. Ako stvarno želimo sami
sebe upropastiti, tada je sasvim dovoljno da zahtijevamo manje posla uz istu plaću.
Nama su nužno
potrebni ljudi, koji su sposobni misliti samostalno i neovisno od bilo kakvih
dogmi. Ljudi, koji ne preuzimaju postojeće misaone forme te se bez razmišljanja
njima dalje služe, već ljudi koji su sposobni da postojeće ideje dovode u pitanje.
Na sreću, uvijek su postojali ljudi koji su za tako nešto bili sposobni.
Općenit primjer takvog čovjeka bio je Kristofor Kolumbo. On je bio skoro osuđen
kao heretik, jer se usudio misliti ono što danas svako dijete zna. Zemlja je
okrugla. U ono vrijeme je to bila čudovišna pomisao. I danas postoje ljudi koji
misle “čudovišne” misli. No imajmo na umu, da će takve misli već za koju godinu
možda već biti “normalne”. Možda ćete i u ovoj knjizi pronaći poneke
“čudovišne” misli. U tom slučaju, imam samo jednu preporuku: odbacite sve do
sada usvojeno znanje i pokušajte o stvari samostalno, neovisno i temeljito
razmisliti. I testirajte “čudovišne” misli u vašem životu. Filozofiranje o tome
ne donosi ništa. Samo praksa je bitna. Kolumbo je o okrugloj Zemlji mogao
desetljećima diskutirati – da li je stvarno okrugla, time se ne bi saznalo.
Jedino što vrijedi je praksa.
U vezi s
time, želim vam obratiti pažnju na izjavu francuskog atomskog fizičara J. E.
Charona:
“Nasuprot
rasprostranjenom mišljenju, ja sam najdublje uvjeren da znanstvenost upravo
onda najviše napreduje, kada negira iskustvene činjenice.”
I vi ćete kao
pojedinac također najviše napredovati, ako barem ponekad stavite u pitanje
uobičajena gledišta.
OTLA PRINCIP RENÉ EGLI
No comments:
Post a Comment