Stavljanjem agresora
u centar pozornosti možeš neutralizirati njegov utjecaj
Gotovo svi se u nekom razdoblju svog
života suoče s agresijom, zastrašivanjem ili nametanjem kontrole. Ljudi koji
nas tako uznemiravaju mogu biti osobe iz našeg privatnog života ili poslovnog
okruženja. Njihovo ponašanje se manifestira kao dominantno, zahtjevno,
neprijateljsko pa čak i uvredljivo. Ali uz određeni pristup i inteligentnu komunikaciju možeš
promijeniti njihov pristup prema sebi
Ostani pribrana
Prepoznatljiva
zajednička metoda kojom se koriste agresivci,
"kontrolori" i zastrašivači je da "žrtvu" namjerno
isprovociraju kako bi izgubila kontrolu. Oni na taj način dobivaju
prednost i lakše mogu iskoristiti tuđe slabosti. Prema tome, za nasilnika je
najgore, ako njegov protivnik ostane miran i sabran jer tada
može bolje prosuđivati situaciju i nositi se s izazovom. Dakle, prije nego što provokatoru odgovoriš,
a zbog riječi izgovorenih u afektu, često požalimo, primjeni staro dobro
pravilo - duboko udahni i broji do deset. Dok nabrojiš do
deset, bit ćeš pribranija i smislit ćeš bolji odgovor. Ali, ako se ni nakon
brojanja do deset ne osjećaš bolje i najradije bi njoj ili njemu sasula psovke
u lice, koristi se frazama kojim ćeš dobiti na vremenu. Neke od fraza koje
možeš upotrijebiti: "doći u tvoj ured malo kasnije", "pusti
me da razmislim malo o tome". I ne zaboravi, dok imaš samokontrolu ti
vladaš situacijom.
Zadrži distancu i
ostavi sve opcije otvorene
Nisu svi nametljivci vrijedni
tvog vremena jer tvoje vrijeme je dragocjeno, a sreća i blagostanje važni.
Osim, ako nije jako važno nemoj se upuštati u prepirke s osobom koja je
negativna, to može biti vozač autobusa, razdražljivi partner ili tvoj pretpostavljeni na
poslu. Postoje situacije u kojima se osjećaš kao da si "zaglavila" s vrlo
teškom osobom i da nemaš izlaza. Kad si u takvoj situaciji drži sve opcije
otvorenim. S osobama u koje imaš povjerenja razmotri nekoliko opcija kako bi
mogla djelovati da postigneš najbolje za sebe. Zamti da
se uistinu može zapeti samo ako nosiš povez preko očiju, dakle razmotri
situaciju s odmakom i vidjet ćeš da postoji nekoliko rješenja.
Prestani sve shvaćati
osobno i djeluj pozitivno
Nemoj sve shvaćati osobno jer
ono što drugi govore je projekcija njihove vlastite stvarnosti. Kad postaneš
imuna na postupke i mišljenja drugih osoba, nećeš biti žrtva nepotrebne patnje.
Stavi se na trenutak u poziciju onoga tko te napada i pokušaj shvatiti razloge njegova,
odnosno njezina ponašanja.
·
Za
osobe koje su vrlo agresivne vrlo je vjerovatno da
su odrastale u natjecateljskoj sredini, gdje su se neprestano morale
dokazivati.
·
Ohole
osobe koje na druge gledaju s visoka, pred njih su se često stavljali vrlo
visoki zahtjevikoje su oni "morali" svladati.
·
Osobe
koje neprestano kontroliraju druge, često dolaze iz
obitelji u kojima su im roditelji nametali mišljenje i način ponašanja.
To ne zanči da
ih radi toga trebaš žaliti i dopuštati im da te maltretiraju, nego
samo shvatiti da se oni loše ponašaju prema tebi i drugima radi svojih
problema, a ne zato što si ti nešto krivo napravila. Dakle kad njihovo
ponašanje prestaneš doživljavati kao napad na sebe, moći ćeš više energije uložiti
u nalaženje rješenja za izlaz iz te situacije.
Znaš li svoja
temeljna ljudska prava?
U društvu je puno
osoba koje agresijom, zastrašivanjem, nametanjem i uskraćivanjem
nastoje pojedincima oduzeti temeljna ljudska prava kako bi ih mogli
kontrolirati i iskorištavati. Tvoja je moralna dužnost i obaveza da se izboriš
za svoja prava. Zato kad si u odnosu s "teškom" osobom bitno
je da se podsjetiš da ti kao osoba imaš pravo:
·
Da
se drugi odnose prema tebi s poštovanjem, ako si i ti tako odnosiš
prema njima
·
Imaš
pravo izraziti svoje osjećaje, mišljenja i želje
·
Imaš pravo na
svoje prioritete
·
Imaš
pravo reći "ne" bez grižnje savjesti
·
Imaš
pravo misliti drugačije od drugih
·
Imaš
pravo brinuti se o sebi tako da se zaštitiš fizički, psihički
i emocionalno
Prebaci pažnju na
manipulatora i vrati svoju moć
Još jedna zajednička
karakteristika agresivaca, zastrašivača i "kontrolora" je
da stavljaju pozornost na sugovornika kako bi se on osjećao nelagodno i
neprilično. Takve osobe stalno imaju potrebu ukazivati da nešto nije u redu s
tobom, odnosno da "sve" što radiš, radiš krivo. Fokus je stalno na
"ono što nije u redu", umjesto "kako riješiti taj problem".
Ovakav način komunikacije više je usmjeren prema dominaciji i
manipulaciji, nego iskrenoj brizi za rješavanjem problema. Ako reagiraš defenzivno,
past ćeš u zamku i tako agresoru dati još više snage. Najbolji način da to
učiniš je da mu postavljaš protupitanja.
·
Agresor: "Tvoj prijedlog nije ni
blizu onoga što mi treba od tebe."
·
Odgovor: "Ali nisi mi dovoljno jasno
objasnio što trebam učiniti?"
·
Agresor: "Ti si tako glup."
·
Odgovor: "Ako me namjeravaš i dalje
vrijeđati postupati prema meni s nepoštovanjem neću razgovarati s tobom. Je li
to ono što želiš? "
Stavljanjem agresora
u centar pozornosti možeš neutralizirati njegov utjecaj prema
sebi. Druga tehnika koju možeš koristiti za prekid negativne komunikacije je promjena teme.
Kada to učiniš, ti postaješ zadužena za tijek razgovora i dobivaš priliku da
razgovor postane konstruktivan.
Ne dopusti da
"stvari" odu predaleko
Kad za suradnika,
partnera, prijatelja rođaka ili susjeda imaš agresora, zastrašivača ili
"kontrolora" važno je da njegove nasrtaje prepoznaš i odbiješ u što
ranijoj fazi vašeg odnosa. Toleriranje njihovih postupaka i ponašanja prema
tebi samo će ih potaknuti da još intenzivnije nastave s takvim
obrascima ponašanja. Kad god je to moguće, ako se radi o poslovnom odnosu, komuniciraj s
tom osobom tako da ostane pisani trag ili da se vaši razgovori odvijaju u
prisustvu svjedoka. U komunikaciji, općenito izbjegavaj izjave i optužbe koje
počinju s riječi "ti" jer takav pristup izaziva u sugovorniku
obrambeni, a ne kooperativni stav. Umjesto toga, koristi rečenice koje počinju
s "ja", "to", "mi", "idemo", a nakon
toga iznesi činjenice s kojima raspolažeš.
Komentar psihologa
Hrvoja Malekovića
"Agresija se
najčešće događa na poslu ili obitelji. Problem za žrtvu je taj što agresor
najvjerojatnije ima i formalni autoritet iza kojeg se može sakriti ako se žrtva
požali odjelu za ljudske resurse ili direktoru. Nadovezujući se na to odjeli za
ljudske resurse često za poslove u menadžmentu biraju dominantne ljude. Ponekad
im u tom odabiru promakne i netko s narcističkim poremećajem ili psihopatijom,
a pogotovo ako se ljude zapošljava samo na osnovu životopisa i razgovora.
Istraživanja su pokazala da takva situacija može naštetiti i zdravim osobama,
međutim često osjećaj žrtve prevladava kod ljudi koji su već jednom ili više
puta proživjeli takvu situaciju kod kuće te na koju nisu znali adekvatno
odgovoriti. Zato bi bilo dobro da oni na različite načine poboljšaju asertivnu
komunikaciju i emocionalnu inteligenciju. Na takav način će na vrijeme moći
prepoznati opasnost i adekvatno odgovoriti da se maknu s nišana agresora", objasnio jeHrvoje
Maleković.
No comments:
Post a Comment